Drukuj

DSC 0290- Zeszłoroczne obrady forum zbiegły się w czasie z procedowaniem przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa projektu rozporządzenia dotyczącego wyświetlaczy czasu - powiedziała Ewelina Nawara, przewodnicząca komitetu organizacyjnego i dyrektor wydawnictwa Media-Pro, podczas otwarcia II Forum Sygnalizacje Świetlne, 12 października w Krakowie. - Wnioski opracowane na tej sali i wysłane przez nas w formie uwag do rozporządzenia w dużym stopniu wpłynęły na kształt tego dokumentu. Mam nadzieję, że i tym razem tak będzie.

Formuła cyklu konferencji specjalistycznych zakłada współpracę między uczelniami, jednostkami naukowymi, stowarzyszeniami, administracją publiczną. W tym roku również nie zabrakło ich przedstawicieli.

- Sygnalizacja świetlna to narzędzie, które pozwala nam znakomicie sterować ruchem - powiedział Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA. - Rozwój techniki, który bardzo sprzyja nam, drogowcom, będzie pozwalał dostosowywać sygnalizacje do natężenia ruchu i do nowych wyzwań, jakie stoją przez sterowaniem i zarządzaniem ruchem.

- W tematyce sygnalizacji jest jeszcze wiele zagadnień, które trzeba poruszyć - dodał prof. dr hab. inż. Marian Tracz z Politechniki Krakowskiej. - Nie ma wielkiej hossy na artykuły naukowe w tym zakresie, a powinniśmy śledzić najnowsze osiągnięcia zagraniczne w tym zakresie.

Profesor podkreślił, że dla Krakowa ważną kwestią jest np. funkcjonowanie sygnalizacji w stanie przeciążenia, priorytetów dla komunikacji zbiorowej, sygnalizacji wzbudzanej dla pieszych oraz wpływu oświetlenia na skrzyżowaniach na bezpieczeństwo.

Marek Dworak, dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego ubolewał, że dyskusje i ustalenia konfernecyjne w zbyt małym stopniu docierają do legislatorów, m.in. w sprawie tzw. zielonej strzałki, czy zbyt krótkiego czasu wyświetlania sygnału żółtego przy prędkości 70 km/h.

Tomasz Wawrzonek, wiceprezes Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu powiedział, że członkowie KLIR na co dzień zajmują się sygnalizacją świetlną, czy to w firmach prywatnych czy w administracji publicznej i wiedzą jak to jest ważna dziedzina i jak ważne są takie fora wymiany myśli i doświadczeń.

Podczas dwudniowej konferencji odbyło się 6 sesji dotyczących: ITS, Wymagań technicznych i przepisów, projektowania, priorytetów, rowerzystów i pojazdów autonomicznych oraz wdrożeń. Na każdą z prezentacji organizatorzy zarezerwowali 15 minut, po których kolejne 5 minut przeznaczone jest na zadawanie pytań. Na koniec każdej sesji przewidzieli 15 - 20 minutową dyskusję.

Portal edroga.pl był patronem medialnym tego wydarzenia.

IH