Drukuj

IMG 01789 listopada w Krakowie odbył się XIII Kongres SMART CITY – założenia i perspektywy. Głównymi tematami były: transport, ochrona środowiska i oczywiście nowoczesne technologie.

Kongres zdominowany był przez panele dyskusyjne, w których wzięli udział eksperci, naukowcy, samorządowcy, przedsiębiorcy i społecznicy. Prowadzący podkreślali, że nie ma inteligentnych miast bez inteligentnych mieszkańców. Sama technologia, aplikacje, infrastruktura pozostaną bezużyteczne, jeśli mieszkańcy nie zechcą z nich korzystać. Nic nie dadzą nowoczesne urządzenia do pomiarów zanieczyszczeń powietrza, jeśli ludzie nadal w starych kotłach będą palić śmieci. Nie będzie pożytku z bezemisyjnych autobusów i inteligentnego sterowania ruchem, jeśli każdy będzie wolał jednak jeździć swoim autem. To samo dotyczy segregacji odpadów, oszczędzania wody i energii. Inteligentni mieszkańcy inteligentnych miast muszą przede wszystkim chcieć żyć w przyjaznym dla siebie środowisku i mieć z tego m.in. korzyści finansowe, zdrowotne i społeczne. Państwo i władze lokalne mają stworzyć ramy prawno-organizacyjne, aby nikomu nie opłacało się zachowanie niezgodne z przyjętym standardem. Natomiast firmy są od dawna gotowe na wprowadzanie w życie swoich rozwiązań: niskoemisyjnych autobusów, inteligentnego oświetlenia, monitoringu oraz wielu innych technologii, które mają ułatwić życie mieszkańcom i pracę obsługujących ich służb.

IMG 0196IMG 0416

 

 

 

 

 

Uczestników kongresu przywitał dyrektor Wydziału Rozwoju Miasta Krakowa, Rafał Kulczycki. Debatę otwierającą i pierwszy panel dyskusyjny poprowadził Dariusz Szwed, doradca prezydenta Słupska. Głos w dyskusji zabrali m.in. Anna Dworakowska (Krakowski Alarm Smogowy), Angelika Jarosławska (Ogólnopolski Klaster Innowacyjnych Przedsiębiorstw), Daniel Larsson (Ambasada Szwecji w Warszawie), Andrzej Rajkiewicz (Narodowa Agencja Poszanowania Energii), Marta Wieciech-Kumięga (Wydział Ochrony Środowiska UM Nowego Sącza), Jadwiga Skrobacka (Wydział Systemów Zarządzania i Usług Informatycznych UM Kielce), Łukasz Franek (Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie), Łukasz Pawlik (Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie), dr inż. Jacek Malasek (Instytut Budowy Dróg i Mostów), Jerzy Wiatr (MPK w Tarnowie), Łukasz Lik (Hikvision Poland).

IH