Drukuj

zima 1Sprzęt do zimowego utrzymania dróg krajowych jest już w gotowości. Około 2300 pojazdów, m.in. pługi, solarki, czy pługi wirnikowe czeka na opady śniegu. W prawie 290 magazynach o łącznej pojemności ok 430 tys. ton zgromadzona jest sól drogowa. Na działania związane z zimowym utrzymaniem planujemy wydać w nadchodzącym sezonie ok. 430 mln zł.

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje prawie 19 000 km dróg krajowych (z wyjątkiem odcinków tych dróg przebiegających przez miasta na prawach powiatu).

Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu przez 16 oddziałów GDDKiA. Działaniami na drogach kierują 104 Rejony, 273 Obwody Drogowe, do zadań których należy m.in.: skompletowanie sprzętu do zimowego utrzymania dróg, zgromadzenie materiałów do zwalczania śliskości zimowej w tym chlorku sodu i materiałów uszorstniających niezbędnych do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg.

Ogółem do ZUD przygotowane jest ok. 2 400 pługów, ok. 1 400 solarek oraz inny sprzęt niezbędny do zimowego utrzymania. GDDKiA posiada 286 magazynów soli o łącznej pojemności ok. 430 tys. ton.

Wzdłuż dróg krajowych zostanie ustawionych ok. 1 480 km zasłon przeciwśnieżnych.

W sezonie zimowym 2017/2018 planuje się zużyć około:
• 461,0 tys. ton soli drogowej,
• 3,6 tys. ton chlorku wapnia,
• 83,0 ton materiałów uszorstniających

Cała sieć dróg krajowych w sezonie 2017/2018 będzie utrzymywana w okresie zimowym w następujących standardach:
• w standardzie I - około 4,5 tys. km,
• w standardzie II - około 11,0 tys. km,
• w standardzie III - około 1,8 tys. km,
• w standardzie V - około 1,6 tys. km,

Plan zimowego utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami zimowego utrzymania całych ciągów drogowych oraz utrzymanie tych standardów w czasie trwania całego sezonu zimowego. W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności zawieje i zamiecie śnieżne, długotrwałe burze śnieżne, niweczące efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być trudne, więc mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.

GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak ew. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg. Dla potrzeb operacyjnych zainstalowano ok. 890 kamer oraz ok. 500 stacji meteorologicznych.

Z urządzeń tych otrzymywane są następujące dane: podgląd na drogi krajowe, pomiar temperatury i wilgotności powietrza,
temperatury nawierzchni, siły i kierunku wiatru.

Źródło: GDDKiA