Drukuj
contentmap_plugin
made with love from Appartamenti vacanza a Corralejo - Fuerteventura

DSJ 2830zmxxx1000Na początku 2020 roku kierowcy będą mogli przejechać już całą obwodnicą Skawiny – do użytku zostanie oddany ostatni jej fragment, czyli odcinek od drogi krajowej nr 44 do drogi wojewódzkiej 953. Koszt wykonania tej części to ponad 35 mln zł, z czego 85 proc. będą stanowić środki unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Umowy na wykonanie końcowego etapu drogi przekazał 8 stycznia marszałek Jacek Krupa.

 

Już za dwa lata mieszkańcy Skawiny odetchną – cały ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza miasto. Na początek 2020 roku zaplanowano koniec robót budowlanych przy trzecim i ostatnim odcinku obwodnicy.

- Pod koniec 2014 roku otwieraliśmy pierwszy odcinek obwodnicy Skawiny. Równocześnie przystąpiliśmy do przygotowania dokumentacji umożliwiającej zrealizowanie drugiego etapu tej inwestycji, który był realizowany przy współudziale środków województwa. Dzisiaj odcinek od ul. Energetyków do drogi krajowej nr 44 jest już w budowie, a prace projektowe nad „domknięciem” obwodnicy, czyli fragmentem do drogi wojewódzkiej nr 953, ruszą lada dzień – podkreśla marszałek Jacek Krupa.

- Dokończenie budowy obwodnicy Skawiny było i jest jednym z najważniejszych zadań lokalnego samorządu. Ma ono niebagatelne znaczenie nie tylko dla wszystkich mieszkańców gminy Skawina, ale również całego regionu. Obwodnica przyczyni się do znacznego ograniczenia ruchu ciężarowego i tranzytowego w historycznym i zabytkowego centrum naszego miasta, poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżujących, będzie stanowiła również dodatkowy, niezwykle istotny, czynnik poprawiający funkcjonowanie i konkurencyjność skawińskich przedsiębiorstw – podkreśla Paweł Kolasa, burmistrz Skawiny.

Nowe ronda i ścieżka dla rowerów

Jak wynika z planów, ostatni odcinek obwodnicy Skawiny ma mieć 2,3 km długości. W ramach inwestycji między drogą krajową nr 44 a wojewódzką nr 953 zostaną wybudowane dwa wiadukty (w miejscu skrzyżowania z drogą gminną) i powstaną dwa ronda, a wzdłuż całej trasy wytyczona zostanie bezpieczna ścieżka rowerowa. Prace budowlane będzie prowadziła wyłoniona w przetargu firma Energopol sp. z o.o.

Równocześnie trwa budowa drugiego fragmenty obwodnicy miasta – zakończenie prac zaplanowano na koniec br. Odcinek ten rozpoczyna się od skrzyżowania z ulicą Energetyków i kończy na skrzyżowaniu z ulicą Piłsudskiego (DK nr 44) – w sumie to ok. 2,2 km długości. Zgodnie z projektem, w jej ciągu przewidziano nowy most i jedno rondo. Koszt wybudowania tego odcinka to blisko 36 mln zł.

Finalnie długość całej obwodnicy Skawiny, czyli od ul. Krakowskiej do drogi wojewódzkiej nr 953, będzie miała ponad 7 km długości. Jej całkowity koszt zamknie się w kwocie ok. 115 mln zł, z czego 85 proc. stanowią środki unijne pochodzące z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (odcinek 1.) i aktualnego RPO WM (odcinek 2. i 3.).

Rok inwestycji drogowych

Oprócz budowy obwodnicy Skawiny, w tym roku Województwo Małopolskie planuje jeszcze rozpoczęcie pracy przy kolejnych odcinkach obejść Tuchowa, Babic czy Zator-Podolsze. Zakończy się też ważna dla całego regionu budowa obwodnic Miechowa i Gdowa.

- Tylko w tym roku szacujemy, że wartość wszystkich zadań drogowych w Małopolsce wyniesie ponad 1,6 mld zł, z czego prawie 400 mln zł to środki budżetu województwa. Nie mam wątpliwości, że efekt tych inwestycji z pewnością szybko odczują mieszkańcy naszego regionu. Nowoczesne i wygodne trasy to nie tylko ułatwienie na co dzień dla kierowców, ale przede wszystkim ważny atut dla potencjalnych inwestorów – wylicza marszałek Jacek Krupa.

Jak podkreśla marszałek Jacek Krupa, to wynik konsekwentnej polityki samorządu województwa. Małopolska od kilku lat mocno inwestuje w infrastrukturę transportową, realizując największy w historii plan budowy dróg. Do końca 2023 roku w regionie zostanie wybudowane w sumie 14 nowych obwodnic miast, czyli: Oświęcimia, Gdowa, Miechowa, Skawiny, Skały, Tuchowa, Zatora i Podolsza, Babic, Waksmund - Ostrowsko – Łopuszna, Wolbromia, Zielonek, Chochołowa, Proszowic (etap II) i Muszyny.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

fot. B.Cichoń/ archiwum UMiG w Skawinie