Drukuj

kunice 1Prawie 700 mln zł w formie dotacji z RPO przyznanych od 2014 roku dla powiatów tatrzańskiego i nowotarskiego, łatwiejszy dojazd w Tatry dzięki kolejnym inwestycjom drogowym i rozwojowi połączeń kolejowych oraz transgranicznych, milionowe dotacje na stworzenie węzłów przesiadkowych w Zakopanem i Kuźnicach. Podhale w ciągu najbliższych dwóch lat przejdzie rewolucję właściwie w każdej dziedzinie.

 

- Kilka ostatnich lat pokazuje, że cały region niesamowicie przyspieszył pod względem rozwoju gospodarczego. To dotyczy także Podhala. Efekty już widać na każdym kroku, a niebawem będzie ich jeszcze więcej. W ciągu kilkunastu miesięcy do użytku zostanie oddanych kilka kluczowych projektów: węzeł drogowy w Poroninie, obwodnica Waksmund-Ostrowsko-Łopuszna, a w dalszej perspektywie Chochołowa, zostaną stworzone węzły przesiadkowe w Zakopanem i Kuźnicach, a dworzec PKP czeka gruntowny remont. To przykłady inwestycji transportowych, a czekają jeszcze te edukacyjne, w służbę zdrowia, kulturę czy turystykę. To kolejne dziesiątki milionów inwestowane w Podhale – przekonuje marszałek Jacek Krupa.

Rewolucja transportowa dotarła na Podhale

Jeszcze w tym roku zakończą się roboty budowlane przy węźle Poronin – jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w tej części województwa, której koszt oszacowano na blisko 50,5 mln zł. Równocześnie kończą się prace przy rozbudowie DW 958 Chabówka – Zakopane, DW 957 Krowiarki – Nowy Targ i DW 969 Nowy Targ – Stary Sącz. W przyszłym roku gotowa będzie obwodnica Waksmund-Ostrowsko-Łopuszna, a w 2020 roku – obwodnica Chochołowa. Dzięki współpracy polsko-słowackiej trwają też prace m.in. na Podhalańskiej Drodze. Natomiast już teraz podróżni mogą korzystać ze zmodernizowanego odcinka drogi wojewódzkiej pomiędzy Bukowiną Tatrzańską a Morskim Okiem oraz ronda na Łysej Polanie. Wartość wymienionych inwestycji to prawie 300 mln zł. Ponad 2/3 tej kwoty pokryją środki unijne, w przeważającej większości z RPO WM 2014-2020.

Z pewnością dobrą informacją dla podróżnych jest Podhalańska Kolej Regionalna, która ruszy 27 kwietnia i połączy Nowy Targ z Zakopanem. A to nie wszystko, bo od lipca łatwiej będzie można też dostać się na Słowację, dzięki regularnym połączeniom autobusowym w strefie transgranicznej. Nowa linia będzie przebiegać przez Zakopane, Kościelisko, Witów, Chochołów do przejścia granicznego Chochołów/Suchá Hora. Dalej, już po stronie słowackiej, będzie skomunikowana z połączeniami na trasie: Sucha Hora - Zuberec – Zverovka – Twardoszyn. Wstępnie koszt obsługi tej nitki po polskiej stronie w drugiej połowie 2018 roku oszacowano na ok. pół miliona zł.

Zupełnie nowe pierwsze wrażenie na pasażerach przyjeżdżających do Zakopanego będą robiły tamtejsze dworce: autobusowy i kolejowy. Do połowy 2020 roku powstanie centrum komunikacyjne z węzłem przesiadkowym, które połączy oba obiekty. Koszt tej inwestycji to ponad 16 mln zł, z czego unijna dotacja wynosi blisko 11,5 mln zł. Nie oznacza to, że „stary”, zabytkowy dworzec PKP pójdzie w zapomnienie. Na jego przebudowę i dostosowanie do celów kulturalnych (w tym stworzenie mediateki, czyli nowoczesnej biblioteki) przyznano ponad 5 mln zł z RPO WM 2014-2020, a na wybudowanie w jego sąsiedztwie 3-kondygnacyjnego parkingu park&ride na 144 samochody i 68 rowerów miasto otrzymało prawie 10 mln zł dofinansowania.

Zdecydowanie zmieni się też otoczenie dolnej stacji kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Dotychczasowy parking do końca 2020 roku zmieni się w centrum przesiadkowe z zadaszonymi stanowiskami dla komunikacji zbiorowej. W ramach inwestycji powstanie również trasa rowerowa łącząca Kuźnice z dworcem. Realizacja tego zadania pochłonie prawie 20 mln zł, a ponad połowę tej kwoty pokryją środki unijne.

Kolejną inwestycją rowerową są podhalańskie fragmenty trasy VeloDunajec, wchodzące w skład VeloMałopolska. Pierwszy z nich, o długości 68 km połączy Zakopane i Sromowce Niżne i powstanie na nim 5 miejsc obsługi rowerzystów. Drugi, liczący 20 km, będzie łączył Szczawnicę i Zabrzeż. Na nim z kolei powstaną 2 MOR-y. Koszt obu inwestycji, które mają się zakończyć jeszcze w tym roku, to prawie 30 mln zł.

- Realizowane inwestycje dowodzą, że warto sięgać po unijne dotacje. To realna korzyść, a budżet naszego regionalnego programu operacyjnego jest potężny. To prawie 12,5 mld zł, które przełożą się na rozwój całego regionu. Dotychczas ogłosiliśmy 288 konkursów, podpisaliśmy ponad 1850 umów na łączną kwotę ponad 5 mld zł. Nie ma więc na co czekać – przekonuje marszałek Krupa.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego