Drukuj

Krajowa Architektura ITSW Polsce inteligentne systemy transportowe wykorzystywane są jeszcze w niewielkim stopniu, choć mogą istotnie przyczynić się do lepszego wykorzystania infrastruktury transportowej, podnieść wydajność transportu oraz ograniczyć jego negatywny wpływ na środowisko.

Szansę na rozwój inteligentnych systemów transportowych w Polsce daje podjęcie przez resort infrastruktury prac nad krajową strategią ITS. Przygotowanie tego opracowania będzie wspierać firma specjalistyczna, pełniąca funkcję konsultanta. - Zadaniem konsultanta jest takie przygotowanie strategii, w której kluczowym elementem - poza kwestiami organizacyjnymi i finansowymi – stanie się wyznaczenie ram prawnego wdrożenia krajowej architektury ITS.

Zadanie to jest skomplikowane, bowiem między innymi dotyczy rozstrzygnięcia, czy krajowa architektura ma objąć wszystkich zarządców sieci transportowych, czy należy ją podzielić na części zarządzane odrębnie przez państwo i samorządy - podkreśla Bogusława Rychta z Departamentu Polityki Transportowej Ministerstwa Infrastruktury.

Fot. 1. Marek Litwin – prezes Stowarzyszenia ITS Polska.

Przygotowanie krajowej architektury ITS rzeczywiście jest przedsięwzięciem o ogromnej skali skomplikowania. Dlatego jej wizji wiele miejsca poświęcono podczas dyskusji II Polskiego Kongresu ITS (Warszawa, 26-27 maja 2009 r.).

- W 1999 roku powstała kanadyjska architektura krajowa ITS. Byłem pod wrażeniem i pełen podziwu dla pomysłu i koncepcji budowania systemu, który cechuje multidyscyplinarność, innowacyjność, a tym samym ogromna złożoność wdrożenia – mówi Marek Litwin, prezes Stowarzyszenia ITS Polska. – Nie wiem, kiedy zaczęła się u nas dyskusja nad krajową architekturą ITS. Pamiętam, że na czwartej konferencji naukowo-technicznej, zorganizowanej przez oddział SITK w Poznaniu w 2003 roku, to zagadnienie zostało podjęte. Wtedy przedstawiając kanadyjską architekturę byłem przekonany, że powiem o czymś zupełnie nowym w naszym kraju. Tymczasem okazało się, że specjaliści z Politechniki Gdańskiej już w tym czasie zaczęli prace nad architekturą ITS, co prawda w wymiarze regionalnym – wprowadził do kongresowej dyskusji Marek Litwin.

Fot. 2. Szansę na rozwój inteligentnych systemów transportowych w Polsce daje podjęcie przez resort infrastruktury prac nad krajową strategią ITS – o tym dyskutowano podczas II Polskiego Kongresu ITS.

Jakie są oczekiwania wobec krajowej architektury ITS? Poniżej przedstawiamy prezentację i nagranie z wystąpienia Marka Litwina na II Polskim Kongresie ITS.

AS

 

Krajowa Architektura ITS (PDF, 0,5 MB)

 

{mp3}krajowa-architektura-its{/mp3}