Drukuj

Zielone drogiW drogownictwie zieleń spełnia szereg istotnych funkcji. Między innymi musi odpowiednio powiązać z otoczeniem pól i lasów przejścia zbudowane nad lub pod drogą, tak by dzika zwierzyna chciała przemieszczać się nimi pomiędzy obszarami przeciętymi szlakami komunikacyjnymi. Od właściwego doboru gatunków roślin i ich nasadzenia oraz pielęgnacji zależy to, czy nie odczują one ingerencji cywilizacji w ich dotąd niczym niezakłócone, naturalne środowisko. Jak osłonić i odizolować zwierzęta od komunikacyjnego zgiełku i w jaki sposób obsadzać przejścia roślinnością naprowadzającą, aby stały się trasami wędrówek zaakceptowanymi przez zwierzęta?

Wiedza o tym jest jeszcze niewielka, dopiero zdobywamy w tej dziedzinie doświadczenia. Dlatego każde już sprawdzone w praktyce rozwiązanie i zdobyte spostrzeżenia są cenne. O projektowaniu zieleni naprowadzającej na przejściach dla zwierząt pisze Daniel Maranda, w artykule publikowanym 19 lipca.

Agnieszka Serbeńska

Zieleń w ciągach komunikacyjnych absorbuje zanieczyszczenia zarówno pyłowe, jak i gazowe, redukując w ten sposób ich stężenie w powietrzu. Również pochłania i rozprasza fale akustyczne. Ponadto, tworzy osłony od wiatru, kurzu i słońca. Wśród roślin szczególnymi walorami wyróżniają się pnącza. Tworzone przez nie kurtyny wzdłuż dróg czy ulic, poza spełnieniem praktycznej funkcji osłonowej, są miłe dla oka. Jesienią liście pnączy mienią się oryginalnymi barwami, a wiosną i latem budzą podziw urodą kwiatów. Pnącza są  roślinami, które podnoszą walory estetyczne szlaków transportowych w terenach zurbanizowanych. O tym, jakie rodzaje pnączy można wykorzystywać obsadzając ulice i drogi oraz jak je utrzymywać - w cyklu artykułów dr. Szczepana Marczyńskiego, publikowanych od 22 lipca br.

W lipcowych materiałach pragniemy zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt zieleni. Wiąże się on z uspokojeniem ruchu, a dokładnie – z aranżacją wyspy centralnej na rondach. Jako rozwiązanie techniczne ronda mają wymuszać zmniejszenie prędkości jazdy na dojeździe do tego rodzaju skrzyżowania oraz podczas jego pokonywania. To można w dużej mierze uzyskać także środkami pozatechnicznymi, czyli oddziaływując wizualnie poprzez odpowiednie zakomponowanie wyspy na rondzie, właśnie poprzez różne formy i kolorystykę roślinności. Oryginalne „zielone” ronda w Rybniku prezentujemy w artykule publikowanym 16 lipca.

Agnieszka Serbeńska
redaktor naczelna edroga.pl