Drukuj

Warszawski most oczekiwanyMost Północny w Warszawie, choć  jeszcze niewybudowany, już jest pod pewnymi względami bardzo wyjątkową przeprawą. Przede wszystkim dlatego, że w mieście cierpiącym na brak sprawnego połączenia prawo i lewobrzeża Wisły, stał się mostem długo wyczekiwanym przez warszawiaków, a szczególnie przez mieszkańców stołecznej dzielnicy Białołęka. Historia mostu Północnego sięga roku 2004, kiedy ogłoszono konkurs na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej przyszłej przeprawy. Od tamtego czasu most  wzbudzał wiele emocji i zamieszania wokół konkursów oraz przetargów na jego realizację, co niestety stawiało inwestycję w sytuacji niemal braku dla niej perspektywy.  I tak z kilkuletnim poślizgiem wreszcie ruszyły roboty. Planowany termin zakończenia budowy mostu to koniec 2011 roku.

Trasa i most w stołecznym układzie komunikacyjnym

Most Północny to budowana w Warszawie przeprawa drogowa na Wiśle, która ma stać się przedłużeniem ul. Zgrupowania AK „Kampinos” na wschód i ul. Obrazkowej na zachód. Poprawi komunikację rozbudowującej się dzielnicy Białołęka z lewobrzeżną częścią stolicy. Wraz z Trasą Mostu Północnego odciąży on najbardziej zatłoczony warszawski most – Grota-Roweckiego. Podstawowymi funkcjami stołecznej inwestycji będzie zatem połączenie Białołęki z lewobrzeżną częścią Warszawy i przeniesienie ruchu z mostu Grota-Roweckiego.

Trasa Mostu Północnego stanowić będzie północny fragment najbardziej zewnętrznej spośród planowanych trzech koncentrycznych obwodnic Warszawy - tzw. Obwodnicy Miejskiej. Przebieg Trasy Mostu Północnego, jako części Obwodnicy Miejskiej, nastąpi na odcinku o długości 13,8 km - od planowanego węzła z Trasą NS do planowanego węzła z Trasą Olszynki Grochowskiej.

Realizacja Trasy Mostu Północnego od Młocin do Płochocińskiej podzielona jest na 3 etapy. Etap I obejmuje odcinek w kierunku wschodnim od węzła z ul. Pułkową do węzła z ul. Modlińską wraz z przeprawą mostową przez Wisłę - Mostem Północnym. Etap II łączy się od zachodu z etapem I i obejmuje odcinek o długości ok. 800 m pomiędzy ul. Pułkową a węzłem przesiadkowym Młociny. Etap III obejmuje kontynuację Trasy Mostu Północnego za węzłem z ul. Modlińską w kierunku wschodnim. Realizacja tego etapu planowana jest po 2012 r.

Szybciej i komfortowo

Przetarg na budowę mostu oraz jego trasy warszawski ZDM rozpisał 18 czerwca 2008 r., a w sierpniu tego samego roku uzyskał decyzję środowiskową. 21 kwietnia 2009 r. Wojewoda Mazowiecki wydał - z rygorem natychmiastowej wykonalności - pozwolenie na budowę Trasy i Mostu Północnego na odcinku od ul. Pułkowej do ul. Modlińskiej. Dzięki temu jeszcze tego samego dnia miasto podpisało umowę z wykonawcą przedsięwzięcia.

Oficjalnie budowa Trasy Mostu Północnego rozpoczęła się 20 maja 2009 r. W tym dniu Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych przekazał grunty pod budowę wykonawcy - Przedsiębiorstwu Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua z Piaseczna, które jest liderem w konsorcjum realizującym inwestycję.  Partnerami firmy są:  Sando Budownictwo Polska z Warszawy,  Construcciones Sanchez Dominigues - Sando z Madrytu, Kromiss - Bis z Częstochowy. Czas wyznaczony na realizację odcinka trasy o długości 3,4 km wraz z przeprawą mostową to 32 miesiące.

Koszt całkowity przedsięwzięcia wyniesie 1,1 mld zł, w tym koszty kwalifikowane sięgają  944,5 mln zł, a z tej kwoty 375 mln zł zostanie sfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Priorytetu VIII: Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe, Działania 8.2 Drogi krajowe poza siecią TEN-T, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. To największa w historii Warszawy dotacja na projekt drogowy. Unijne środki sfinansują budowę 1/3 Mostu Północnego. Na projekt pod nazwą „Budowa Trasy Mostu Północnego od węzła z ul. Pułkową do węzła z ul. Modlińską oraz od węzła z ul. Pułkową do węzła przesiadkowego Młociny" stolica podpisała umowę na dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych 4 sierpnia 2010 r. Grant, jaki w ten sposób pozyskała Warszawa jest w wysokości dwa razy większej od środków jakie miasto otrzymało na wszystkie inwestycje drogowe w poprzedniej perspektywie unijnej 2004-2006.

Dzięki tej inwestycji kierowcy zyskają nowy, wygodny przejazd, a rowerzyści kolejną trasę rowerową. Osoby korzystające z komunikacji miejskiej będą mogły szybko i komfortowo dostać się do stacji metra na Młocinach. Natomiast zaraz po otwarciu nowej przeprawy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpocznie równie oczekiwaną modernizację mostu Grota-Roweckiego, usprawniając dotychczasową przeprawę , która korkowała się w godzinach szczytów komunikacyjnych.


Efekt robót

W ramach przedsięwzięcia, jakim jest budowa Trasy i Mostu Północnego, powstanie trasa o parametrach drogi głównej ruchu przyspieszonego (klasa techniczna drogi GP, prędkość projektowa vp = 70 km/h, obciążenie nawierzchni ruchem 115 kN/oś, kategoria ruchu KR6), o przekroju po trzy pasy ruchu w każdym kierunku (szerokość jezdni 2x po 7,0 m + 0,5 m, 2x po 10,5 m + 0,5 m, przekrój normalny 2 x 3 pasy na odc. między węzłami, 2 x 2 pasy na węzłach, szerokość pasów ruchu 3,50 m, szerokość pasów włączenia i wyłączenia 3,50 m, szerokość pasa dzielącego 4,0 m, szerokość poboczy 1,50 m - 2,50 m). Przebudowane  także będą drogi sąsiadujące z trasą oraz wybudowane ciągi pieszo-rowerowe (6,1 km) i kładki dla pieszych (ok. 8,3 km) oraz zamontowane ekrany akustyczne. Projekt przewiduje budowę 3 sygnalizacji świetlnych oraz oświetlenia ulicznego. Powstanie również trasa tramwajowa o łącznej długości 3,8 km. Zakres prac uwzględnia również przebudowę całej infrastruktury podziemnej, znajdującej się w rejonie trasy.

Przeprawa mostowa będzie miała długość ok. 795 m. Na jej konstrukcję złożą się trzy niezależne obiekty inżynierskie: jezdnia północna, jezdnia południowa,  trasa tramwajowa wraz z ciągiem rowerowo-pieszym. Obiekty te będą posadowione na palach o średnicy 150 cm. Najdłuższe z 10 przęseł mostu, nurtowe, będzie miało 160 m. Dwie podpory mostu znajdą się w nurcie rzeki, pozostałe zostaną posadowione  częściowo na terenach zalewowych. Nad podporą nurtową wysokość konstrukcji wyniesie ponad 9 m.

W zakresie inwestycji są budowy Węzła Pułkowa na lewym brzegu Wisły (będzie się składał  z 10 wiaduktów drogowych, kładki dla pieszych i 9 murów oporowych) i  Węzeł Modlińska na prawym brzegu rzeki (złożony z 5 wiaduktów posadowionych na palach i 9 murach oporowych).

Łączna długość 15 wiaduktów to ok. 1030 m, a ich rozpiętość waha się od 17 m do 23 m. Natomiast łączna długość 18 ścian oporowych wyniesie ok. 2500 m, ich wysokości sięgają od 1,4 m do 9,3 m. Do budowy obiektów zostanie użyte ok. 120 tys. m3 betonu, ok. 14 tys. ton stali zbrojeniowej i 10 400 ton stali konstrukcyjnej. Całkowity ciężar konstrukcji stalowej mostu to około 9,4 tys. t.

Budowa drugiego etapu odcinka Trasy Mostu Północnego od węzła z Pułkową do węzła przesiadkowego Młociny obejmuje: budowę jezdni głównych trasy o przekroju 2 x 4 pasy wraz z budową wiaduktów nad ulicą Encyklopedyczną, budowę ulicy Encyklopedycznej z nowym wjazdem do zajezdni tramwajowej, skrzyżowaniem z ulicą Zgrupowania AK „Kampinos”, przejściem pod jezdniami trasy głównej, zakończonej na skrzyżowaniu z ulicą Nocznickiego (długość odcinka około 400 m), budowę ulicy Nocznickiego na długości 175 m (jedna jezdnia dwupasowa), przebudowę trasy tramwajowej, budowę chodników, pochylni, schodów, przystanków autobusowych i tramwajowych, ciągów pieszorowerowych i układu ścieżek rowerowych o łącznej długości 2 km. Prace budowlane realizuje firma SKANSKA za kwotę ok. 51,5 miliona złotych.

W kolejnych etapach stołecznego przedsięwzięcia realizowane będą odcinki: od węzła przesiadkowego „Młociny” do Trasy NS (długość ok. 1,5 km) oraz od ul. Płochocińskiej do granicy miasta w kierunku wschodniej obwodnicy (długość ok. 4,5 km). Trasa Mostu Północnego ma docelowo połączyć Trasę NS ze wschodnią obwodnicą Warszawy.

AS