Drukuj

PPP w projektach autostradowych i drogowych (III) Trendy światoweAktualnie na świecie mimo niedawnego stanu niepewności, gwałtownych zmian na rynkach kapitałowych i pieniężnych, jak również zwiększonej niechęci instytucji finansowych do ryzyka i wiążących się z tym zwiększonych kosztów finansowania (koszty marż i dodatkowych zabezpieczeń) projekty typu PPP są nadal chętnie wykorzystywane przez wiele krajów, a szczególnie w sektorze transportu.

W wielu krajach, a zwłaszcza w Europie, wzrasta wsparcie dla projektów realizowanych w formule PPP, gdyż są one postrzegane jako narzędzie dla zwiększenia efektywności i konkurencyjności na rynku usług wodno-kanalizacyjnych, komunikacyjnych, budownictwa socjalnego, sektora energetycznego oraz  budowy sieci transportowych.

Projekty tego typu otrzymują większy niż wcześniej poziom dofinansowania publicznego i międzynarodowych instytucji finansowych. Rosną jednocześnie oczekiwania inwestorów co do zwrotu z inwestycji. Wzrasta znaczenie funduszy infrastrukturalnych, które gotowe są inwestować swoje środki w tego typu projekty na dłuższy okres.  Preferowane są projekty charakteryzujące się niższym profilem ryzyka, tj. mające zagwarantowane określone strumienie przychodów (np. dzięki mechanizmowi wynagradzania opartego na płatnościach za dostępność) lub dla których zostaną udzielone gwarancje Skarbu Państwa dla głównych kredytodawców.

W prawdzie liczba wszystkich transakcji PPP spadła w pierwszej połowie 2010 roku  o około 20%  w porównaniu z poprzednim rokiem, ale nadal utrzymuje się na poziomie wyższym niż w latach 2005 i 2006, a zatem przed kryzysem.

Wśród transakcji PPP, tak jak w latach poprzednich dominują projekty w sektorze transportowym, co znakomicie obrazuje rysunek 1.

Rys. 1. Transakcje w danym sektorze jako udział % wartości transakcji PPP ogółem - dane półroczne za okres styczeń 2008 – czerwiec 2010 (Źródło: Infrastructure Journal)

W ramach sektora transportu, największą grupę projektów stanowią, podobnie jak w latach ubiegłych projekty drogowe, wyprzedzając istotnie pozostałe projekty transportowe, co obrazuje rysunek 2.

Rys. 2. Transakcje w danym sektorze jako udział % wartości transakcji PPP w sektorze transportu - dane półroczne za okres styczeń 2007 – czerwiec 2010 (Źródło: Infrastructure Journal)

Wśród największych transakcje PPP w  transporcie dominują projekty drogowe i coraz częściej dotyczą odnowy i eksploatacji istniejących dróg jak np. Birmingham Highways PFI.

Paweł Szaciłło
zastępca dyrektora
PwC Polska Sp. z o.o.  
Zespół: Transport Infrastruktura, Sektor Publiczny