Drukuj

Wrocławskie badania ruchuNajbardziej ruchliwi są mieszkańcy Księża, Kozanowa i Zakrzowa, w ciągu doby do Wrocławia wjeżdża 190 tys. samochodów, za najważniejsze dla komunikacja zbiorowej pasażerowie uznali modernizację istniejących i rozbudowę nowych tras tramwajowych. Ponadto mieszkańcy Wrocławia coraz chętniej jeżdżą rowerem. Takie wnioski płyną z kompleksowych badań ruchu, które przeprowadzono w 2010 i 2011 r. we Wrocławiu.

Badania przeprowadzono w większości wiosną 2010 r. Obejmowały one badania ilościowe (natężenie ruchu pojazdów na ulicach i skrzyżowaniach: 112 punktów w dni powszednie przez całą dobę oraz 50 punktów w weekend) oraz ilości pasażerów w komunikacji zbiorowej. Badania jakościowe to ankiety: wśród pasażerów komunikacji (5,8 tys. osób), gospodarstw domowych (5,5 tys. mieszkańców) oraz firm przewożących towar (182 firmy transportowe z 1300 kierowcami). Wykonano także badania dodatkowe w centrach handlowych i na imprezach masowych oraz badania ruchu rowerowego.

Średnio mieszkaniec Wrocławia odbywa 1,87 podróży na dobę, przy czym najbardziej ruchliwi są mieszkańcy Księża, Kozanowa i Zakrzowa, najmniej – Leśnicy czy Oporowa (przy czym za podróż uważa się pokonanie odcinka dłuższego niż pół kilometra).

Wrocławianie najchętniej podróżują samochodem (41,5% przebadanych), komunikację zbiorową wybiera 35,2% ankietowanych, spacer pieszo ponad 18%, a 3,5 % decyduje się na rower. W porannym szczycie do miasta wjeżdża 21 tys. pojazdów, wyjeżdża 9 tys.; w ciągu doby liczba samochodów wjeżdżających i wyjeżdżających do miasta sięga 190 tys. Użytkownicy samochodów narzekają na zatłoczenie ulic (81% złych ocen), warunki parkowania oraz bezpieczeństwo jazdy i bezpieczeństwo osobiste, jednocześnie kierowcy oczekują budowy nowych tras i remontów ulic. Aż 78% przepytanych wrocławian uznało jako ważne ograniczanie ruchu samochodowego w centrum.

Wrocławskie badania ruchu

Dla pasażerów komunikacji zbiorowej najważniejsze jest modernizacja istniejących i budowa nowych połączeń tramwajowych, a także modernizacja kolei podmiejskich. Dla mieszkańców ważna jest też cena biletów (prawie 50% ocenia ją negatywnie), czas podróży (47,3% złych ocen, neutralnie i dobrze ocenia 52,7% ankietowanych), czas oczekiwania na przystankach, punktualność czy częstotliwość kursowania.

Coraz więcej wrocławian decyduje się na podróż rowerem, a dla cyklistów najważniejsze jest budowa nowych tras rowerowych.

Badania ruchu pokazują zachowania i preferencje komunikacyjne mieszkańców Wrocławia i będą przydatne przy planowaniu inwestycji komunikacyjnych. Poprzednie badania ruchu przeprowadzone były jeszcze w latach 80 ubiegłego wieku.

Źródło: Serwis Urzędu Miejskiego Wrocławia