Drukuj

KFD w SenacieNowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o NBP przyniesie pozytywne efekty finansowe i gospodarcze, stworzy warunki do skutecznej realizacji programu budowy autostrad – uznał Senat podczas debaty nad uchwalonymi przez Sejm zmianami tych regulacji.

Ustawa o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
oraz o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim została uchwalona przez Sejm
w 16 lipca br. Senat rozpatrywał tę ustawę 30 lipca br. Główna zmiana dotychczasowych przepisów dotyczy zwiększenia katalogu możliwych źródeł zasilania Krajowego Funduszu Drogowego poprzez pożyczki z budżetu państwa. Wprowadzane zmiany służą też usprawnieniu, skróceniu i obniżeniu kosztów pozyskiwania środków z obligacji. Możliwa będzie emisja obligacji poprzez przetargi organizowane przez NBP lub Bank Gospodarstwa Krajowego.


- W ustawie zaznaczono konieczność koordynowania terminów sprzedaży i charakterystyki obligacji przez ministra finansów. Uporządkuje to rynek obligacji, ograniczy negatywne skutki wynikające z efektu konkurencji między Ministerstwem Finansów a Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Wprowadzenie przez ustawę listu emisyjnego wprowadzi przejrzystość w zakresie warunków emisji i trybu publikacji – podkreślał senator Andrzej Owczarek.

Ustawa znosi obowiązek powoływania banku reprezentanta emisji obligacji, o ile obligacje mają gwarancje Skarbu Państwa. To w znacznym stopniu obniży koszt emisji. Szacuje się, że o kilka, a nawet kilkadziesiąt milionów zł. - Gwarancja Skarbu Państwa zmniejsza koszt pozyskania środków na budowę autostrad o około 100 milionów zł rocznie. Rozwiązanie to będzie miało pozytywne skutki finansowe i gospodarcze, i jest właściwie ukoronowaniem procesu stwarzania dobrych warunków do budowy autostrad – zapewniał senator Owczarek.

W toku prac legislacyjnych w Sejmie pojawiły się wątpliwości, czy w stosunku do nowych regulacji będą miały zastosowanie rygory pomocy publicznej. Opinia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 7 lipca br. rozwiewa te wątpliwości. Wynikły one z tego, że nowe przepisy dają możliwość udzielania dla KFD pożyczki z budżetu państwa. – Tak samo nie ma zjawiska pomocy publicznej w przypadku udzielania gwarancji Skarbu Państwa dla obligacji emitowanych na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego przez Bank Gospodarstwa Krajowego czy przez Narodowy Bank Polski, jak to jest zaproponowane w ustawie – tłumaczyła w Senacie Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Wiceminister Wolińska-Bartkiewicz podkreślała, że w nowelizowanej ustawie budżetowej na rok 2009 nie mamy zapisów o pożyczkach z budżetu państwa dla KFD. Tak samo w ramach prac, które trwają nad przygotowaniem ustawy budżetowej na rok 2010 nie przewiduje się takiej pożyczki. - Uzupełniliśmy katalog źródeł zasilania Krajowego Funduszu Drogowego poprzez dodanie możliwości udzielania pożyczek z budżetu państwa na wszelki wypadek. Ani dzisiaj, ani w roku przyszłym z tego nie skorzystamy. Ale jako jedno ze źródeł zasilania jest ono możliwe. Ustawa o finansach publicznych, mówi o możliwości udzielania pożyczek z budżetu państwa również takim funduszom jak Krajowy Fundusz Drogowy. Nie jest to fundusz celowy, jest to rachunek przepływowy w Banku Gospodarstwa Krajowego. I jest to jedno ze źródeł zasilania tego funduszu – wyjaśniała wiceminister.

AS