Drukuj

Koncepcja systemu przepisów technicznych w drogownictwieObecny stan przepisów technicznych jest z głównych czynników spowalniających proces budowy dróg oraz wprowadzających napięcia w relacjach projektant-inwestor-wykonawca lub wykonawca-nadzór budowy. W konsekwencji budujemy drogi nie tak dobre, jakie mogłyby być. Dlatego dla dróg konieczny jest nowy system przepisów technicznych.

Procedury w nowym systemie

W przedstawionej przez PSWNA koncepcji nowego systemu przepisów technicznych w polskim drogownictwie uwzględniono następujące założenia do procedur stanowiących integralną część tego systemu:

Podczas tworzenia zarysu procedur obsługujących system przepisów kierowano się kilkoma zasadami.


W opracowaniu starano się znaleźć odpowiedź na pytanie: Czy wszystkie rozporządzenia zaproponowane w opisie systemu (50 str. formatu A-4) wymagają nowej delegacji ustawowej (z ustawy o drogach publicznych lub z ustawy prawo budowlane)? Należy spojrzeć na odpowiednie zapisy w obecnie istniejących ustawach:

Ustawa o drogach publicznych:

Art. 17. 1. Do zakresu działania ministra właściwego do spraw transportu należy:
2) wydawanie przepisów techniczno-budowlanych i eksploatacyjnych dotyczących dróg i drogowych obiektów inżynierskich;

Ustawa Prawo budowlane:

Art. 7. 1. Do przepisów techniczno-budowlanych zalicza się:
1) warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane i ich usytuowanie, uwzględniające wymagania, o których mowa w art. 5,
2) warunki techniczne użytkowania obiektów budowlanych.

Ustawa o autostradach płatnych:

Art.2.2. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, przepisy techniczno-budowlane dotyczące autostrad, uwzględniając w szczególności warunki projektowania i budowy autostrad, ich połączeń z innymi drogami, wyposażenia technicznego autostrad, nośności i stateczności budowli ziemnych oraz konstrukcji nawierzchni autostrad, bezpieczeństwa użytkowania, a także ochrony środowiska.

Zespół autorski stwierdził, że większość z proponowanych nowych przepisów (rozporządzeń) może być wydana na podstawie już istniejących ustaw (delegacji w nich zawartych). Niektóre np. dotyczące wydawania krajowych dokumentów aplikacyjnych do Europejskich Norm wyrobów będzie wymagała pewnych uzupełnień (np. ustawy o wyrobach budowlanych lub ustawy o ocenie zgodności). Sprawa ta wymaga jednak szczegółowej analizy prawnej.

***

Reasumując należy stwierdzić, że zgodnie z delegacją ustawy o drogach publicznych, organem odpowiedzialnym za przepisy techniczno-budowlane w drogownictwie jest Minister właściwy do spraw transportu. Jak już napisano wcześniej, w opinii środowiska drogowego, obowiązek ten nie jest należycie wykonywany. Środowisko drogowe w Polsce nie oczekuje, że MI samo będzie w stanie wykonać ten obowiązek. Jasne jest, że właściwa realizacja tego obowiązku wymaga stworzenia odpowiedniej struktury organizacyjnej podległej MI i współpracującej z odpowiednimi jego departamentami, w skład której weszliby przedstawiciele całego środowiska technicznego drogownictwa.

Krzysztof Błażejowski
Konrad Jabłoński