Drukuj

Bezpieczeństwo motocyklistówNowoczesne technologie, stosowane w rozwiązaniach urządzeń bezpieczeństwa ruchu przez firmy Highway Care (Wielka Brytania), Snoline (Włochy) oraz BASYC (Hiszpania), pozwalają zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków wśród kierowców motocykli.

W Wielkiej Brytanii, na węźle Sandygate autostrady A379 typu „koniczyna”, został niedawno zainstalowany innowacyjny system o nazwie BikeGuard w celu zmniejszenia ciężkości wypadków motocyklistów w rejonie węzła. Dostarczone przez firmę Highway Care dodatkowe wyposażenie bariery było specjalnie zaprojektowane, by wprowadzić ochronę dla motocyklistów. Zostało ono zamówione przez Urząd Miasta Devon jako środek poprawy bezpieczeństwa, aby uchronić motocyklistów przed ciężkimi urazami, których doznają w wyniku uderzenia w podpory istniejących barier.

Dwa odcinki, o długościach 120 i 172 m, zostały dostarczone i zainstalowane przez Highway Care z końcem 2007 roku. Według firmy, kierowca uderzający w barierę będzie skierowany wzdłuż gładkiej, ciągłej powierzchni dolnej listwy bariery, zmniejszającej potencjalny ciężar wypadku, chroniąc od kontaktu z pionowymi słupkami wsporczymi bariery. System był zainstalowany na tym odcinku z powodu wysokiej liczby wypadków w przeszłości, a droga była zidentyfikowana przez władze jako konieczna do wprowadzenia dalszych środków bezpieczeństwa.

Źródło: www.highwaycare.co.uk


Obecnie system BikeGuard, jako bariery dla motocyklistów, jest zatwierdzony do użycia tylko w Wielkiej Brytanii, przez jego włączenie przez Agencję Autostrad do listy Aprobowanych Drogowych Urządzeń Ochronnych. Na podstawie analiz danych o wypadkach, w rejonach zidentyfikowanych jako możliwe miejsca wysokiego ryzyka wystąpienia wypadku z udziałem motocyklistów, należy rozważyć jaki rodzaj systemu ochrony można wdrożyć.

Przepisy stanowią, że w miejscach o wysokim ryzyku powstania wypadku, używanie systemów dla motocyklistów jako rozszerzenie dla typowych barier ze słupkami i listwą prowadzącą, pomaga minimalizować ryzyko poważnych urazów. Jednak istotne jest, aby inżynierowie odpowiedzialni za projektowanie upewnili się, że stosowane dodatkowe systemy ochrony są zaaprobowane i nie spowodują unieważnienia testów dla zasadniczej bariery ochronnej.

Na rynku pojawił się konkurencyjny dla rozwiązań BikeGuard system włoskiej firmy Snoline. Pierwsza instalacja DR46 – urządzenia chroniącego, miała miejsce na drodze w Umbrii, która jest popularna wśród motocyklistów, i która ma złą reputację ze względu na wysoki wskaźnik wypadków. Problem polega na tym, że nie ma żadnego europejskiego standardu regulującego zastosowanie takich barier, stąd Snoline, IRF i europejskie stowarzyszenie użytkowników motocykli – FEMA usiłują działać w kierunku jego stworzenia.

Źródło: www.snoline.com
Źródło: www.snoline.com

Według rzecznika Snoline, firma próbuje zaproponować rozwiązania, które władze mogą wykorzystać dla opracowania standardu krajowego. Hiszpania i Francja mają kilka standardów dotyczących tych elementów, Snoline uważa, że nie są one jeszcze kompletne i dodaje, że w Europie wymagany jest bardziej wszechstronny standard. Firma przeprowadziła demonstracje systemu na Uniwersytecie Mediolańskim dedykowane dla przedstawicieli branży przemysłowej i ma nadzieję, że proces certyfikacji produktu ruszy do przodu. Snoline wskazuje, że dodatkowe elementy bariery są raczej częścią systemu niż prostymi komponentami z plastiku.

Źródło: www.snoline.com

Grubości materiału były dokładnie obliczone wraz z promieniami krzywizn w każdej sekcji, aby zapewnić pochłanianie części energii przez element, a także pomóc skierować we właściwą stronę ofiarę upadku.

Hiszpańscy specjaliści od barier z firmy BASYC oferują nowe rozwiązanie, które może poprawić bezpieczeństwo konwencjonalnych barier stalowych dla kierowców motocykli. Przy konwencjonalnych barierach, po upadku motocyklisty występuje duże ryzyko uderzenia w słupki bariery, skutkującego poważnymi uszkodzeniami ciała, natychmiastowymi amputacjami kończyn lub śmiercią. Niezwykłość systemu polega na użyciu trwałej, wzmocnionej tkaniny, która jest rozciągnięta i przymocowana za pomocą śrub od frontu bariery. W razie wypadku, motocyklista będzie się raczej ślizgał wzdłuż bariery, niż uderzy w słupki wsporcze, które to uderzenia są głównym powodem urazów oraz zgonów wśród kierowców tych pojazdów.

Źródło: www.basyc.eu

Firma wykonała testy zgodnie z wymaganiami hiszpańskich przepisów dotyczących kategorii systemów bezpieczeństwa. Według BASYC, zastosowane rozwiązanie nie wpływa na zachowanie bariery w przypadku uderzenia przez samochody osobowe albo inne pojazdy. System jest stosunkowo niedrogi, bardzo efektywny oraz łatwy do zainstalowania. Bariera firmy BASYC, z rozszerzeniem pod kątem ochrony motocyklistów, przyciągnęła dużą uwagę podczas Światowego Kongresu Drogowego PIARC w Paryżu.

Witold Sladkowski
BEiPBK "EKKOM"

Na podstawie:
Highway Care – www.highwaycare.co.uk
Snoline – www.snoline.com
BASYC – www.basyc.eu