Spis treści

Autobus PhileasAutobus popularnie określany jako wielkopojemny, powstał jako środek transportu publicznego w ramach projektu „Phileas”, który realizowała grupa firm z okolic holenderskiego Eindhoven pod koniec lat 90. ubiegłego stulecia. Zasadniczym celem tego projektu było stworzenie wysokiej jakości autobusu poruszającego się po wydzielonych jezdniach, który mógłby zastąpić tramwaj i byłby od niego tańszy. Równocześnie projekt służył prezentacji możliwości technologicznych firm w nim uczestniczących. W efekcie miał przyczynić się do powstania nowych miejsc pracy przy produkcji nowoczesnego pojazdu. Obecnie projekt ten koordynuje Advanced Public Transport Systems BV.

Holenderski projekt dotyczył nie tylko stworzenia nietypowego pojazdu. W zasadzie jest to kompletny system, który poza autobusem, zawiera takie elementy jak: magnetyczny system jego prowadzenia, wydzielone jezdnie, platformy przystankowe, system priorytetów oraz system informacji pasażerskiej. Był on tworzony z myślą o miastach, w których potoki pasażerskie są za duże na autobus i zbyt małe na tramwaj i metro.

Autobus Phileas  produkowany jest w wersjach o trzech długościach: 18 m, 24 i 26 m. Może być też w wariancie z drzwiami po obu stronach (na przestrzał, jak w wagonach kolejek regionalnych czy metra). Autobus jest montowany z modułów aluminiowo-kompozytowych, dzięki czemu jest o 40 procent lżejszy od typowych konstrukcji i bardzo wytrzymały. Ponadto, nie ma kół bliźniaczych, wszystkie jego koła są skrętne dzięki czemu minimalny promień skrętu to 12 m, zachodzenie na zakrętach jest niewielkie - 4,5 m. Ponadto autobus ma możliwość jazdy w bok (Crab Drive). Pojazdy tego typu mają niską podłogę, charakteryzują się ograniczoną emisją hałasu, posiadają przestronne i jasne wnętrza, a dzięki stosowaniu napędu hybrydowego są przyjazne dla środowiska.

Ze względu na potrzebę utrzymania wysokiej prędkości komunikacyjnej, wydzielone jezdnie dla tych autobusów projektowane są na prędkość powyżej 50 km/h. Zalecana jest w tym przypadku nawierzchnia betonowa, a wymagana jest ona w sytuacji, kiedy autobus wyposażony jest w magnetyczny system prowadzenia. Jezdnie nie mogą posiadać zbyt dużo łuków poziomych, a jeśli – to powinny być one o dużych promieniach.

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2011-03-17 13:06
Chciałbym ten autobus zobaczyć na minirondzie ;-)

Ciekawy artykuł - ale nijak się na do tego: http://edroga.pl/o-nas

Pozdrawiam.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #2 Gość 2011-03-17 16:09
Solaris jest chyba nawet bardziej rewolucyjny w swoich rozwiązaniach, za chwilę zresztą autobusy dwuprzegubowe będą mogły jeździć po normalnych drogach, nie tylko pasach wydzielonych..
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.