Spis treści

Wpływ barier linowych na motocyklistówBariery linowe – groźne czy bezpieczne? Największe kontrowersje budzą u motocyklistów. Dla nich gęsto rozstawione słupki podpierające barierę stanowią duże niebezpieczeństwo. Upadek z motocykla i silne uderzenie w słupki kończy się tragicznie.

W Szwecji bariery linowe są bardzo popularne na drogach o przekroju 2+1. W 2005 roku przeprowadzono tam ankietę internetową, w której motocykliści odpowiadali na pytania dotyczące tych właśnie systemów zabezpieczeń. Autorem ankiety jest  Tymoteusz Piegłowski, fragment jego pracy magisterskiej poświęconej zagadnieniu wpływu barier linowych na zachowanie i odczucia motocyklistów prezentujemy poniżej.

Kwestionariusz internetowy

Kwestionariusz został umieszczony na stronie internetowej Szwedzkiego Stowarzyszenia Motocyklistów (SMC – Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation). Można było w nim uczestniczyć od 5 kwietnia 2005 do 8 maja 2005 r.

Głównym celem akcji było pozyskanie informacji bezpośrednio od motocyklistów na temat tego, jaki wpływ ma na nich stosowanie barier linowych. Odpowiedzi były rejestrowane pojedynczo. Pozwoliło to zbadać związki między reakcją na obecność barier linowych na drodze a wiekiem i płcią ankietowanych oraz tym, jaki rodzaj motocykla posiadają.

Zakres badań

Ze względu na to, że był to kwestionariusz internetowy, jego zakres obejmował tylko odpowiedzi motocyklistów, którzy mają dostęp do internetu oraz chcieli wziąć udział w badaniu. Kwestionariusz był napisany w języku szwedzkim ze względu na wygodę kierowców oraz aby udział w badaniu wzięli tylko mieszkańcy Szwecji. Miało to zapewnić spojrzenie na problem z poziomu tego kraju. W kwestionariuszu motocykliści byli pytani o następujące informacje:

  1. wiek
  2. płeć
  3. typ motocykla, zgodnie z klasyfikacją FEMA
  4. pojemność silnika
  5. czy brali udział w wypadkach
  6. jak zmieniają prędkość po zauważeniu barier linowych
  7. jaki odczuwają poziom zabezpieczenia (w kwestionariuszu używano słowa „bezpieczeństwo” dla lepszego zrozumienia pytań)
  8. jakie mają nastawienie do barier linowych
  9. czy i dlaczego wybierają drogi alternatywne
  10. ewentualne uwagi i komentarze.

Oprócz pytania 10. wszystkie pozostałe pytania miały sugerowane odpowiedzi, z których można było wybrać tylko jedną. Celem takiej konstrukcji testu było uniknięcie przypadkowych błędów (jak na przykład zaznaczenie jednocześnie płci męskiej i żeńskiej).

Ograniczenia

Kwestionariusz był umieszczony na stronie internetowej, a więc nie mogli na niego odpowiedzieć motocykliści, którzy nie mają dostępu do internetu albo nie korzystają ze strony SMC. Oprócz tego ankietowani nie byli identyfikowani, a zatem mogło się zdarzyć, że ta sama osoba wypełniła kwestionariusz więcej niż jeden raz. Część pytań dawała ograniczoną ilość sugerowanych odpowiedzi, bez możliwości opuszczenia pytania lub dania innej odpowiedzi. Oczywistym ograniczeniem jest też możliwość nieszczerych odpowiedzi, bądź takich, które nie mają odbicia w rzeczywistości, czyli to, co wydaje się kierowcom motocykli, a nie to, co robią naprawdę.

Należało zankietować więcej niż jednego motocyklistę. Podobnie jak w kwestionariuszu – odpowiedzi mogły nie zawsze być szczere lub zgodne z rzeczywistością.

Wyniki kwestionariusza

346 osób wzięło udział w badaniu internetowym. Wyniki najpierw przeanalizowano ogólnie, a potem w podziale na grupy względem: wieku, płci, rodzaju motocykla i pojemności silnika. Aby sprawdzić, na ile reprezentatywne były wyniki z internetu, odpowiedzi odniesiono do rzeczywistych statystyk w Szwecji (oprócz rodzaju motocykli). Porównanie przedstawiono poniżej: wiek (rys. 1), płeć (rys. 2), typ motocykla (rys. 3) i pojemność silnika (rys. 4).

Rys. 1 Struktura wiekowa
Rys. 2 Struktura płci
Rys. 3 Typ motocykla
Rys. 4 Pojemność silnika

W sumie można powiedzieć, że dane uzyskane w ankiecie mają dość dobry rozrzut statystyczny. Młodsze pokolenie jest reprezentowane silno, natomiast grupa wiekowa 40-65 jest reprezentowana nielicznie. Płcie są reprezentowane równomierne, z zaledwie 1% różnicą na korzyść mężczyzn. Dane dla motocykli typu custom są niedoszacowane, ponieważ w rzeczywistości jest to najpopularniejszy typ w Szwecji. Maszyny o dużych pojemnościach silników (700-1500 cc) występują w kwestionariuszu o 30% częściej niż w rzeczywistości.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.