Na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego sprawdzono na ile w Polsce podczas podróży  respektowane są obowiązki stosowania urządzeń zabezpieczających. Badania, wykonane w październiku ubiegłego roku, zrealizowało konsorcjum złożone z Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej, Politechniki Krakowskiej oraz Politechniki Gdańskiej.

 

Badania używania kasków ochronnych, fotelików dziecięcych oraz pasów bezpieczeństwa wykonano metodą obserwacji z zewnątrz, tzw. „metodą fotograficzną” w trzech województwach (pomorskie, mazowieckie, lubelskie) na odcinkach dróg w miastach oraz na zamiejskich odcinkach dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych.

Stosowanie kasków ochronnych

To badanie przeprowadzono w 12 lokalizacjach na próbie ponad 500 osób. Wśród podróżujących motocyklami, motorowerami i rowerami najlepiej wypadli motocykliści. W ich przypadku poziom stosowania kasków sięgnął 98%. Za nimi uplasowali się motorowerzyści – wśród ogółu tych użytkowników dróg aż 96% założyło kaski ochronne. Niestety, coraz liczniejsza na naszych drogach grupa rowerzystów nie dba o swoje bezpieczeństwo. W ogóle badanych tylko 9% stosowało tę ochronę, w tym osoby starsze (pow. 60 lat) stanowiły 7%, dorośli (25-60 lat) – 8%,  młodzież (18-24 lata) – 10%, dzieci (poniżej 18 lat) – 13%. Po kaski chętniej sięgali mężczyźni (11%) niż kobiety (4%).

Natomiast w odniesieniu do obszaru i rodzaju drogi udział stosujących kaski kształtował się następująco: miasta (stolice województw) – 18%, drogi krajowe – 3%, drogi wojewódzkie – 2%, drogi powiatowe – 1%.

Stosowanie urządzeń zabezpieczających dzieci

Badanie przeprowadzono w 12 lokalizacjach na próbie ponad 12,5 tys. pojazdów, w których podróżowało blisko 600 dzieci w wieku do 12 lat (w innych rodzajach pojazdów niż samochody osobowe nie zaobserwowano przewożenia dzieci).

W samochodach osobowych dzieci zabezpieczone były w 88% przypadków. W grupach wiekowych udział stosowania fotelików kształtował się następująco: dzieci małe (0-3 lata) – 92%, dzieci średnie (3-7 lat) – 85%, dzieci duże (7-12 lat) – 87%. Natomiast udział w odniesieniu do obszaru i rodzaju drogi był taki: drogi powiatowe – 75%, drogi wojewódzkie – 87%, drogi krajowe – 93%, miasta  (stolice województw) – 90%. Dzieci przewożono przeważnie z tyłu pojazdu (72%).

Badanie wykazało, że w porównaniu do ostatnich badań z 2008 r. poziom stosowania urządzeń zabezpieczających dzieci poprawił się o ok. 4%.

Stosowanie pasów bezpieczeństwa

Badanie przeprowadzono w 12 lokalizacjach na próbie ok. 12.600 kierowców pojazdów i 4.900 pasażerów. W samochodach osobowych pasy bezpieczeństwa stosowało ok. 80% kierowców i pasażerów, w tym: kierowcy – 83%, pasażerowie z przodu – 87%, pasażerowie z tyłu – 59%. W odniesieniu do obszaru i rodzaju drogi udział stosujących pasy był następujący: miasta – 85%, drogi krajowe – 87%, wojewódzkie – 79%, powiatowe – 66%. Natomiast w odniesieniu do wieku udział kształtował się tak: dzieci – 85%, młodzi – 73%, dorośli – 83%, osoby starsze – 84%. W grupie kobiet pasy zapinało 85%, w grupie mężczyzn – 81%.

W innych pojazdach stopień stosowania pasów bezpieczeństwa był następujący: w samochodach ciężarowych – 36%, w ciężarowych z przyczepą – 54%, w samochodach dostawczych – 66%, w taksówkach – 26%.

Z badania wynikło, że w 2013 roku w Polsce w samochodach osobowych pasy bezpieczeństwa stosowało ok. 80% kierowców i pasażerów, tj. o 6% więcej niż w roku 2008. Z analiz danych dotyczących stosowania pasów bezpieczeństwa w innych krajach UE wynika, że poziom stosowania pasów bezpieczeństwa w Polsce jest ciągle jednym z najniższych.

Źródło: KRBRD

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.