Hurtownia danych to rodzaj bazy, która jest zorganizowana i zoptymalizowana pod kątem opisu danego zagadnienia. Hurtownia integruje dane z wielu określonych źródeł.  Architektura tego rodzaju bazy umożliwia szybkie wyszukiwanie informacji oraz efektywną ich analizę. W przypadku zagadnień brd hurtownią danych jest uruchomione w maju tego roku Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (POBR). Tu zarchiwizowane są dane gromadzone na przestrzeni minionych 20. lat; będą też cyklicznie gromadzone i aktualizowane dane pozyskiwane w wytypowanych źródeł stanowiących informacje o brd.

 

Hurtownia POBR, a więc baza danych zorganizowana i zoptymalizowana pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego, obecnie  integruje dane z: SEWiK, CEPiK, GUS, GPR. Z bazy SEWiK pobierane są wszystkie policyjne dane o zdarzeniach drogowych, z bazy CEPiK z kolei pochodzą informacje o pojazdach i kierowcach. Natomiast GUS dostarcza niezbędne dane statystyczne odnoszące się do demografii czy sieci drogowej, a GPR jest źródłem danych o ruchu. Dane z SEWiK są uzupełniane co miesiąc, a dane z pozostałych źródeł wówczas, gdy są publikowane przez prowadzące te bazy instytucje.

- Głównymi celami tworzenia hurtowni danych są: przetwarzanie analityczne, wspomaganie analiz, archiwizowanie danych, analizy efektywności czyli sprawdzenie na przykład jak zmiany w prawie wpływają na poprawę brd. A cztery główne zalety to: agregacja danych, możliwość eksploracji danych w myśl zasady „od ogółu do szczegółu”, a więc w zależności od potrzeb każdy może przeanalizować określone dane powierzchownie bądź dogłębnie, analizy przekrojowe z pełnego zakresu danych oraz jednorodność danych, co zapewnia hurtownia gromadząc różne dane w jednym miejscu – wyjaśnia Dorota Olkowicz z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego.

Na architekturę tworzącą hurtownię danych składają się cztery elementy. Pierwszym są zasilające ją źródła danych. Drugi element to obszar przejściowy, w którym dane pobrane ze źródeł podlegają różnym procesom ich dostosowywania  i ładowania do bazy. Kolejny to warstwa metadanych, w której gromadzone są informacje o zdarzeniach drogowych, pojazdach i uczestnikach zdarzeń oraz dane techniczne związane z mapowaniem i transformacją danych do systemu docelowego. Ostatni element to dostępna dla użytkowników końcowych warstwa prezentacji danych, czyli wizualizowane tabele, wykresy, mapy, kartogramy, kartodiagramy, a więc materiały niezbędne do tworzenia raportów i analiz.

Z hurtowni POBR można korzystać przez stronę internetową www.obserwatoriumbrd.plW przypadku konieczności wykonania bardziej skomplikowanej analizy można sięgnąć do danych bezpośrednio w  POBR, mieszczącym się w Instytucie Transportu Samochodowego. Ze względu na ilość i tematykę danych przeprowadzane analizy mogą polegać na szukaniu trendów, zależności, wzorców itp. Przeprowadzane wyszukiwania mają charakter wielowymiarowy.

AS

Informacje o hurtowni danych POBRD przedstawiła Dorota Olkowicz z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS, podczas Ogólnopolskiej Konferencji Otwierającej Polskie Obserwatorium BRD, która odbyła się 22 maja 2014 r. w Warszawie.

Więcej o POBRD:

Tworzenie sytemu informacji brd w Polsce cz. I http://edroga.pl/inzynieria-ruchu/brd/10404-tworzenie-sytemu-informacji-brd-w-polsce-cz-i

Tworzenie sytemu informacji brd w Polsce cz. II http://edroga.pl/inzynieria-ruchu/brd/10409-tworzenie-sytemu-informacji-brd-w-polsce-cz-ii

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.