Spis treści

Mini ronda dla bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu cz. IMiejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie zastosował mini ronda jako metodę poprawiającą bezpieczeństwo ruchu drogowego. Sprawdzając przyjętą metodę dokonano porównania mini ronda z wyspą środkową wyniesioną (brukowaną) i eksperymentalnego mini ronda z wyspą środkową wykonaną za pomocą oznakowania poziomego grubowarstwowego. Zastosowane rozwiązania mają swoje wady i zalety, ponadto istotnym aspektem wdrażania nietypowych rozwiązań komunikacyjnych jest społeczna ich akceptacja.

Jedną z najważniejszych cech opisujących układ drogowy w przestrzeni miast jest duża gęstość miejsc krzyżowania się kierunków ruchu pojazdów, czyli skrzyżowań ulic. Ze względu na swój charakter są one częstym miejscem występowania zdarzeń drogowych. Są również źródłem ograniczeń przepustowości ciągów ulic, co przekłada się na sprawność miejskiego układu komunikacyjnego.

W przypadku skrzyżowań o bardzo dużym i w miarę równomiernym obciążeniu wlotów sensownym rozwiązaniem jest zastosowanie sygnalizacji świetlnej do sterowania ruchem pojazdów i pieszych. Dodatkowe możliwości stwarza zastosowanie sygnalizacji świetlnej akomodacyjnej, która dostosowuje się do warunków ruchu, a w okresach pozaszczytowych jej funkcjonowanie nie powoduje bezsensownej straty czasu w oczekiwaniu na sygnał zielony, gdy na pozostałych wlotach nie ma pojazdów.

Doskonale sprawdzającym się rozwiązaniem sterowania ruchem na skrzyżowaniach w warunkach miejskich są małe ronda. Poza bezsprzeczną poprawą bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach (redukcja punktów kolizji z 32 do 8), małe ronda skuteczne uspokajają ruch drogowy i działają przez całą dobę jak dobrze zaprogramowana sygnalizacja akomodacyjna (bez konieczności ponoszenia kosztów eksploatacji sygnalizacji). Ich wadą jest często wysoki koszt przebudowy istniejącego skrzyżowania, zwłaszcza koszt przebudowy infrastruktury podziemnej. Decyzja o przebudowie tradycyjnego skrzyżowania na małe rondo musi być oczywiście poprzedzona szczegółową analizą uwzględniającą m.in. rozkład i wielkość natężenia ruchu na wlotach, strukturę rodzajową pojazdów, odległość od sąsiednich skrzyżowań itp. Budowa małego ronda np. zbyt blisko innego skrzyżowania przy jednoczesnym dużym udziale samochodów ciężarowych na którymś z wlotów może skutecznie sparaliżować ruch na tym rondzie.

Poza opisanymi wyżej przypadkami rozwiązań sterowania ruchem na skrzyżowaniach ulic układu podstawowego – gdzie natężenie ruchu jest duże lub bardzo duże – w miastach występuje znaczna ilość skrzyżowań na ulicach układu uzupełniającego (ulice dojazdowe, osiedlowe, wewnątrz dzielnicowe). Krzyżujące się ulice mają zazwyczaj bardzo podobne przekroje, przenoszą podobne potoki ruchu, mają podobne znaczenie komunikacyjne. W przypadku, gdy podporządkowanie na danym ciągu ulicznym na kolejnych skrzyżowaniach ulega zmianie okazuje się, że mimo poprawnego oznakowania pionowego i poziomego kierowcy wymuszają pierwszeństwo, co zazwyczaj skutkuje groźnymi wypadkami (fot. 1).

Fot. 1. Zdarzenie drogowe na jednym ze skrzyżowań ulic w Chorzowie

Skrzyżowania tego typu nie kwalifikują się do budowy sygnalizacji świetlnej, a ich geometria i okoliczna zwarta zabudowa zazwyczaj uniemożliwiają przebudowę na małe rondo. W tego typu przypadkach dobrym rozwiązaniem może okazać się mini rondo, czyli rondo o średnicy zewnętrznej od 14 m do 22 m z wyspą przejezdną. Średnica środkowej wyspy przejezdnej określona w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. nr 43 poz. 430 z dnia 14 maja 1999 r.) zawiera się w przedziale od 3 do 5 m, natomiast wytyczne projektowania skrzyżowań (cz. II, ronda, GDDP 2001) podają wielkości z zakresu 4 – 10 m. W warunkach rzeczywistych sprawdzają się wielkości środkowej wyspy przejezdnej określone w wytycznych, bowiem rondo o średnicy zewnętrznej 22 m i wyspie przejezdnej o średnicy 5 m praktycznie przestaje spełniać funkcje uspokojenia ruchu (szerokość pasa ruchu na obwiedni wynosi 8,5 m i przejazd przez takie rondo na wprost nie wymaga zmiany toru jazdy).

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2010-05-21 13:00
Właśnie w mojej miejscowości zaczęto na masową skalę budowę rondek, a do tego jeszcze rozbiera się stare drogi między nimi i na to miejsce buduje nowe - tylko węższe (5,5 m w najszerszym miejscu, a było metr więcej). Ostatnio przez jedno z rondek usiłował przejechać samochód ciężarowy na budowę, ale się nie udało bez zniszczenia środka budowli. Z kolei ja, jadąc samochodem klasy B (czyli małym), mam problem z minięciem się ze śmieciarką na prostej dróżce (bo trudno to nazwać drogą).
Niestety mam teraz jedyny wniosek, że rondka to pomysł propagowany przez (...). Już lepiej zakazać ruch samochodów.
Cytować | Zgłoś administratorowi
taaa
0 #2 taaa 2012-11-01 13:34
Dobrym sposobem i chyba jedynym w 100 % pewnym jest odpowiednie wyniesienie wysepki co uniemożliwi jeżdżenie po niej. Może być to jednak problematyczne gdy np takim małym rondem chce przejechać pojazd znacznych gabarytów - np. wóz straży pożarnej, no ale coś za coś...
Cytować | Zgłoś administratorowi
ANDY 1947
0 #3 ANDY 1947 2014-10-17 22:11
Proste skrzyżowanie nie można lusterkiem wspomóc, a planuje się mini ronda. Ile było wypadków na ul. Farnej i Karpackiej, ile wypadków na ul. Karpackiej przy gabinecie stomatologicznym ( złe parkowanie na chodniku) a nie można postawić na tych drogach zwykłego lustra pomagającego przy wyjeździe, jak przy ul. Łukasinskiego.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Ryszard Dobrowolski
0 #4 Ryszard Dobrowolski 2015-04-16 10:23
Mini-rondo jest wymyślonym w Anglii najmniejszym "SKRZYŻOWANIEM O RUCHU OKRĘŻNYM" w rozumieniu znaku C-12, co oznacza, że kierujący porusza się na nim okrężnie biegnącym pasem ruchu a każdy zjazd to skręt w prawo, czym różni się od tego samego obiektu pozbawionego znaków C-12, który jest wtedy zwykłym skrzyżowaniem z wysepką. Nazwa wyspy "przejezdna" jest myląca. Jest tym samym co przejezdny pierścień na małych okrężnych rondach. Jest przejezdna tylko dla tylnych osi długich pojazdów. Kierujący nie ma prawa wjechać na nią przednią osią pojazdu gdyż nie jest ona częścią jezdni.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Andrzej
-2 #5 Andrzej 2015-04-16 15:08
Cytuję Gość:
Właśnie w mojej miejscowości zaczęto na masową skalę budowę rondek, a do tego jeszcze rozbiera się stare drogi między nimi i na to miejsce buduje nowe - tylko węższe (5,5 m w najszerszym miejscu, a było metr więcej). Ostatnio przez jedno z rondek usiłował przejechać samochód ciężarowy na budowę, ale się nie udało bez zniszczenia środka budowli. Z kolei ja, jadąc samochodem klasy B (czyli małym), mam problem z minięciem się ze śmieciarką na prostej dróżce (bo trudno to nazwać drogą).
Niestety mam teraz jedyny wniosek, że rondka to pomysł propagowany przez (...). Już lepiej zakazać ruch samochodów.

Zauwaz ze szerokosc samochodu ciezarowego to 2,6m.Zauwaz tez ze 5,5 m stosuje sie w tzw zwartej zabudowie i gdzie pozadana predkosc to 30 km/h.Zauwaz tez ze Polska wcale nie jest unikatem jesli chodzi o tego typu rozwiazania bo stosuje sie to w wielu krajach gdzie BRD jest na zdecydowanie wyzszym poziomie.Wiec gdzie jest problem? Ano w tym ze w Polsce unikalni sa tylko kierowcy.I to wcale nie na +.Uwazaja ze jak jest osiedle to tam nie ma radarow wiec mozna sobie pouzywac.Nie wszyscy oczywiscie ale zbyt wielu.Jakos w tzw innych krajach nie ma z tym zadnego problemu.Na osiedlach na calych obszarach nie ma zadnych znakow podporzadkowania o obowiazuje "pierwszenstwo z prawej".Wiec moze zacznijmy najpierw uczyc kierowcow jezdzic zgodnie z przepisami.I wtedy zadne minironda nie beda potrzebne.Ja codziennie jezdze po duzych ulicach gdzie obowiazuje wlasnie ta zasada i jakos nie widzialem zadnego wypadku.Dziwne?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.