Spis treści

Szczecinek - uzupełnienie połączeń ścieżek rowerowych w mieście

W ramach pakietu promującego styl życia mniej zależny od samochodu Szczecinek podjął się realizacji projektu polegającego na budowie brakujących odcinków ścieżek rowerowych. Działaniami komplementarnymi do tego zadania były kampanie promujące używanie rowerów w codziennym życiu (organizowane przez Samorządową Agencje Promocji i Kultury), jak również wprowadzenie systemu wypożyczania rowerów i riksz (partnerem odpowiedzialnym za te zadania była Szczecinecka Lokalna Organizacja Turystyczna).

Rozwój i integracja ścieżek rowerowych w miastach o średniej wielkości jest o tyle utrudniona, iż w jego granicach funkcjonują czterej zarządcy dróg, odpowiedzialni i uprawnieni do modernizacji ścieżek rowerowych i ich budowy w swoim pasie drogowym. Sytuacja ta została rozwiązana w miastach na prawach powiatu, gdzie władze miasta zarządzają wszystkimi ulicami (poza drogami ekspresowymi i autostradami), natomiast w pozostałych miastach władze skazane są na współdziałanie z władzami powiatu, z władzami województwa, a także z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, by zapewnić spójność systemu transportowego w mieście.

W związku z tym w trakcie analizy możliwości rozwoju i zintegrowania ścieżek rowerowych w Szczecinku przeprowadzono szereg spotkań i konsultacji zarówno ze wszystkimi służbami odpowiedzialnymi za transport w mieście, jak i administratorami dróg oraz z Policją. Rozmawiano o rozwiązaniach, lokalizacjach i funduszach potrzebnych do utworzenia spójnej sieci dróg rowerowych. W efekcie wskazano lokalizacje brakujących ścieżek w bezpośrednim sąsiedztwie jeziora Trzesiecko, ponieważ korzystając z nich można dostać się do różnych miejsc w mieście dosyć szybko.

W ramach tego działania wybudowano 3 odcinki ścieżek rowerowych (łącznie 5,6 km) wraz z oświetleniem i niezbędną infrastrukturą towarzyszącą. Warto jednak wspomnieć, że w ciągu ostatnich czterech lat poza ścieżkami rowerowymi wybudowanymi w ramach projektu CIVITAS RENAISSANCE  w Szczecinku wybudowano ok. 5,5 km innych ścieżek rowerowych: powiat szczecinecki ok. 3,5 km na swych ciągach komunikacyjnych, a GDDKiA ok. 5 km nowych ścieżek. W ciągu 4 lat wybudowano ich w Szczecinku łącznie około 19 km. Wzrost ruchu rowerowego w mieście już widać wyraźnie, a ocenę tego działania można opisać jednym stwierdzeniem: stworzenie spójnej sieci rowerowej warunkuje wzrost liczby ludności korzystającej z rowerów.

Zamknięcie brakujących odcinków w sieci ścieżek rowerowych jest bardzo ważnym elementem infrastruktury służącej mieszkańcom i turystom.  W tworzeniu nowych ścieżek rowerowych istotne jest również, aby pamiętać o dostępności do szkół i miejsc pracy. Wtedy kwestią czasu będzie wykorzystanie roweru w dojazdach do pracy i szkoły.

***

Jak widać różnice pomiędzy miastami w postępach prac na rzecz zmniejszania ilości samochodów w mieście są ogromne. Podczas gdy Szczecinek buduje ścieżki rowerowe i przekonuje swą społeczność do zmiany stylu życia, bardziej rozwinięte miasta europejskie jakimi są Bath i Perugia zajmują się wprowadzaniem lub rozszerzaniem usług car-sharingu, który w Polsce, a szczególnie w małych i średnich miastach, jest mało rozpoznawalny. Należy stwierdzić jednak, że zarówno działania mające na celu wprowadzanie alternatywnych środków transportu, wypożyczalni rowerów czy usług car-sharing mają ogromne znaczenie w tworzeniu systemu transportu bardziej  przyjaznego dla środowiska oraz zwiększeniu świadomości społeczeństwa. Jednak wysiłek podjęty przez wszystkie miasta przyniósł najważniejszy zakładany efekt: zmniejszenie liczby samochodów poruszających się  ulicami.

Jolanta Mikołajewska

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.