Spis treści

Drogowe stacje pomiarowe w ITSCzęsto za granicą, a też coraz częściej w Polsce, przy drogach można zaobserwować konstrukcje obwieszone czujnikami, bateriami słonecznymi i innymi przyrządami pomiarowymi. To są właśnie automatyczne stacje meteorologiczne. Pełnią one nieocenioną rolę w nadzorze pełnionym przez zarządców dróg oraz w działaniach służb utrzymania wynikających z panujących warunków na drodze.

Jakie są zadania drogowych stacji pomiarowych?

Do podstawowych zadań drogowej stacji meteorologicznej należy pomiar parametrów środowiskowych w otoczeniu drogi i przesłanie ich do centrów dystrybucji danych. Tam po wstępnym przetworzeniu mogą być udostępnione użytkownikom lub wykorzystane do sterowania urządzeniami informacyjno-ostrzegawczymi (znaki zmiennej treści, tablice informacyjne) lub sterownikami sygnalizacji ulicznej.

Co może zmierzyć stacja pomiarowa?

Stacja pomiarowaW zależności od przyjętego stopnia nadzoru drogi pomiarowe stacje drogowe wyposażane są w czujniki i urządzenia do pomiaru określonych parametrów środowiskowych. Do podstawowego monitoringu warunków drogowych zazwyczaj wystarczy pomiar parametrów, takich jak:

  • temperatura powietrza (200 cm nad poziomem gruntu),
  • temperatura powietrza (5 cm nad poziomem gruntu),
  • wilgotność powietrza (200 cm nad poziomem gruntu),
  • punkt rosy (parametr wyliczany na podstawie temperatury i wilgotności powietrza),
  • prędkość wiatru (400 cm nad poziomem gruntu),
  • kierunek wiatru (400 cm nad poziomem gruntu),
  • obecność/natężenie opadu atmosferycznego,
  • temperatura nawierzchni drogi,
  • temperatura podbudowy drogi,
  • temperatura zamarzania cieczy na nawierzchni,
  • stan nawierzchni drogi (sucha, mokra, błoto, zaśnieżona, zalodzona),
  • stężenie solanki.

stacja pomiarowa

Powyższe parametry są wystarczające do określenia warunków panujących na drodze i w jej otoczeniu, a także do krótkoterminowych (1 do 4 godzin) prognoz. Bardziej rozbudowane systemy pomiarowe uzupełniane są o urządzenia pozwalające określić:

  • sumaryczny opad w zadanym interwale czasowym,
  • widzialność (przejrzystość powietrza),
  • stężenie tlenków węgla oraz siarki w rejonie drogi,
  • poziom hałasu.

Interesujące z punktu widzenia zarządcy drogi oraz służb interwencyjnych mogą być pomiary parametrów i struktury ruchu kołowego. W tym celu drogowa stacja pomiarowa może być wyposażona w urządzenia, które potrafią określić:

  • ilość pojazdów na poszczególnych pasach ruchu w zadanym interwale czasowym (natężenie ruchu),
  • średnią prędkość pojazdów dla każdego pasa,
  • klasyfikację rodzajową pojazdów z określeniem ich ilości i prędkości w zadanym okresie czasu.

Wykorzystując zasoby i oprogramowanie stacji oraz jej łącza komunikacyjne można uzupełnić przekazywane przez nią dane o obrazy z kamer skierowanych na drogę.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.