Często za granicą, a też coraz częściej w Polsce, przy drogach można zaobserwować konstrukcje obwieszone czujnikami, bateriami słonecznymi i innymi przyrządami pomiarowymi. To są właśnie automatyczne stacje meteorologiczne. Pełnią one nieocenioną rolę w nadzorze pełnionym przez zarządców dróg oraz w działaniach służb utrzymania wynikających z panujących warunków na drodze.
Jakie są zadania drogowych stacji pomiarowych?
Do podstawowych zadań drogowej stacji meteorologicznej należy pomiar parametrów środowiskowych w otoczeniu drogi i przesłanie ich do centrów dystrybucji danych. Tam po wstępnym przetworzeniu mogą być udostępnione użytkownikom lub wykorzystane do sterowania urządzeniami informacyjno-ostrzegawczymi (znaki zmiennej treści, tablice informacyjne) lub sterownikami sygnalizacji ulicznej.
Co może zmierzyć stacja pomiarowa?
W zależności od przyjętego stopnia nadzoru drogi pomiarowe stacje drogowe wyposażane są w czujniki i urządzenia do pomiaru określonych parametrów środowiskowych. Do podstawowego monitoringu warunków drogowych zazwyczaj wystarczy pomiar parametrów, takich jak:
- temperatura powietrza (200 cm nad poziomem gruntu),
- temperatura powietrza (5 cm nad poziomem gruntu),
- wilgotność powietrza (200 cm nad poziomem gruntu),
- punkt rosy (parametr wyliczany na podstawie temperatury i wilgotności powietrza),
- prędkość wiatru (400 cm nad poziomem gruntu),
- kierunek wiatru (400 cm nad poziomem gruntu),
- obecność/natężenie opadu atmosferycznego,
- temperatura nawierzchni drogi,
- temperatura podbudowy drogi,
- temperatura zamarzania cieczy na nawierzchni,
- stan nawierzchni drogi (sucha, mokra, błoto, zaśnieżona, zalodzona),
- stężenie solanki.
Powyższe parametry są wystarczające do określenia warunków panujących na drodze i w jej otoczeniu, a także do krótkoterminowych (1 do 4 godzin) prognoz. Bardziej rozbudowane systemy pomiarowe uzupełniane są o urządzenia pozwalające określić:
- sumaryczny opad w zadanym interwale czasowym,
- widzialność (przejrzystość powietrza),
- stężenie tlenków węgla oraz siarki w rejonie drogi,
- poziom hałasu.
Interesujące z punktu widzenia zarządcy drogi oraz służb interwencyjnych mogą być pomiary parametrów i struktury ruchu kołowego. W tym celu drogowa stacja pomiarowa może być wyposażona w urządzenia, które potrafią określić:
- ilość pojazdów na poszczególnych pasach ruchu w zadanym interwale czasowym (natężenie ruchu),
- średnią prędkość pojazdów dla każdego pasa,
- klasyfikację rodzajową pojazdów z określeniem ich ilości i prędkości w zadanym okresie czasu.
Wykorzystując zasoby i oprogramowanie stacji oraz jej łącza komunikacyjne można uzupełnić przekazywane przez nią dane o obrazy z kamer skierowanych na drogę.
- poprz.
- nast. »»