Drugi rok z rzędu obserwowany jest dość istotny spadek liczby zdarzeń drogowych oraz ofiar śmiertelnych wypadków i rannych. Wyraźna zmiana w liczbie śmiertelnych ofiar uwidoczniła się w statystyka obejmujących porównanie lat 2008 i 2009. - Wówczas udało się uzyskać spadek liczby zabitych w wypadkach drogowych z ponad 5 000 do 4 500 osób. Natomiast w minionym roku tą dramatyczną statystykę już udało się obniżyć do poziomu poniżej 4 000. Jeżeli te dane odniesiemy do lat poprzednich to ten spadek jest naprawdę widoczny i trzeba w tym miejscu podkreślić, że nie jest to efekt wyłącznie „twardych” działań w zakresie brd, czyli inwestycji w infrastrukturę drogową. Efekt przyniosły również działania ukierunkowane na podnoszenie wśród uczestników ruchu drogowego świadomości zagrożeń oraz skutków zdarzeń – mówi Marek Wierzchowski, konsultant krajowy ds. inżynierii ruchu drogowego z Ministerstwa Infrastruktury, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Dotąd najbardziej niepokojące statystyki odnosiły się do sieci dróg samorządowych. Zarządcy tych dróg poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego traktują jako jedno z najważniejszych zadań. Niestety, niedostatek środków finansowych często przekreśla nawet najszczytniejsze zamierzenia. Ten problem zarządcy dróg samorządowych odczuwali dotkliwie. Dlatego w zakresie działań infrastrukturalnych służących brd ogromną rolę odegrał realizowany przez Ministerstwo Infrastruktury w latach 2005-2010 Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na drogach samorządowych. Z tego programu pokrywano połowę kosztów inwestycji.
W chwili uruchomienia programu w 2005 roku planowane były trzy jego edycje. Zakończenie miało nastąpić w 2009 roku, jednak udało się wynegocjować z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym przedłużenie terminu na kolejny rok, co umożliwiło wykorzystanie pieniędzy, jakie jeszcze pozostały z puli środków zarezerwowanych dla programu. Dzięki temu samorządy mogły wziąć udział w czwartej „dogrywce”, stanowiącej ostatnią edycję Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na drogach samorządowych.
W trakcie trwania programu łącznie zrealizowano 397 inwestycji dla poprawy bezpieczeństwa ruchu na drogach samorządowych. Całkowitą wartość inwestycji w programie pierwotnie szacowano na ponad 410 mln zł, lecz ostatecznie łączne nakłady inwestycyjne wyniosły ponad 468 mln zł (samorządy część projektów rozszerzyły). To oznacza, że pod względem finansowym program zrealizowano w 114,15%. Z refundacji kosztów jednostki samorządu terytorialnego otrzymały w sumie ponad 183 miliony zł (stanowi to 91,75% wykorzystania środków przeznaczonych na refundacje; niepełne wykorzystanie środków na refundację wynikło z wycofania się niektórych samorządów z realizacji inwestycji i brakiem możliwości przełożenia rozdysponowanych środków na następny rok).
- poprz.
- nast. »»