zbw bydgoszcz 1Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy wdrożył elektroniczny system ewidencji, który ułatwił zarządzanie ponad 1700-kilometrową siecią dróg.

Bezpośrednim celem projektu było usprawnienie zarządzania drogami województwa kujawsko-pomorskiego poprzez wdrożenie nowoczesnych systemów teleinformatycznych, wykorzystujących najnowsze technologie pozyskiwania, przetwarzania i przesyłania danych. W ten sposób zapewniona jest lepsza dostępność do informacji w zakresie infrastruktury drogowej oraz warunków komunikacyjnych.

- Na wojewódzkich drogach w newralgicznych punktach zainstalowaliśmy ponad 40 kamer – mówi zastępca dyrektora ZDW w Bydgoszczy, Sebastian Borowiak. - Pokazują one aktualną sytuację na drogach na ważnych skrzyżowaniach lub podjazdach. W regionie zamontowano też 9 stacji meteorologicznych. Na podstawie wyników z tych urządzeń są podejmowane na przykład decyzje związane z zimowym utrzymaniem dróg. Z punktu widzenia zarządcy równie istotne było nadanie elektronicznej formy wszystkim istotnym informacjom wykorzystywanym w trakcie zarządzania drogami.

zbw bydgoszcz 2W ramach systemu w Cierpicach przy skrzyżowaniu DK nr 15 z drogą wojewódzką nr 250 oraz w Służewie na skrzyżowaniu DW nr 250 z DW nr 266 zamontowane zostały 4 tablice ze znakami VMS (zmiennej treści), które mają informować kierowców o ewentualnych zagrożeniach, zmianach w organizacji ruchu oraz pogodzie. W projekcie uwzględniono DW nr 250 ze względu na częste tymczasowe zamknięcia drogi w czasie ćwiczeń artyleryjskich na pobliskim poligonie. Wówczas trasa pomiędzy Cierpicami i Służewem  jest nieprzejezdna, a kierowcy korzystają z objazdów. W przypadku części urządzeń konieczne jest jeszcze sfinalizowanie prac przez dostawcę energii.

Zmieniła się też kontrola zimowego utrzymania dróg, która zlecana jest firmom zewnętrznym. W ramach nowego systemu ewidencji zakupiono 80 nadajników GPS oraz czujników posypu i czujników pługa. Dodatkowo część pojazdów została wyposażana w wideorejestratory. To pozwoli na bardzo szybkie i precyzyjne określanie stanu drogi, warunków przejezdności. Ostatni sezon zimowy pozwalał już konfigurować i testować pracę urządzeń.

Nowy system oznacza zmiany w zarządzaniu drogami. Na serwerach dostępne są wszystkie informacje o stanie prawnym dróg wojewódzkich, aktualnych zajęciach pasa drogowego, objazdach, stanie nawierzchni, stanie obiektów mostowych, wszystkich bieżących pracach utrzymaniowych, organizacji ruchu, wykonanych wcześniej modernizacjach i remontach. Konieczność sprawdzenia danych ogranicza się do odnalezienia właściwych plików z dowolnego komputera podłączonego do systemu.

Wszystkie informacje związane z monitorowaniem stanu dróg są wprowadzane do systemu już w czasie objazdów dróg. Drogomistrzowie dzięki mobilnym urządzeniom do pracy w terenie, gdy tylko zauważą usterkę lub zagrożenie wprowadzą ją do systemu. W efekcie także kierowcy będą informowani, dzięki interaktywnym mapom, o stanie nawierzchni, wypadkach wpływających na przejezdność drogi oraz innych zagrożeniach, na przykład rozlanym oleju, uszkodzonej nawierzchni itp.
 
Budowa nowego systemu kosztowała 10 mln złotych. Zadanie zostało dofinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Moduły systemu:
- system referencyjny z fotorejestracji (prezentuje osie dróg, dokładny pikietaż, pozwala lokalizować bardzo precyzyjnie każde zdarzenie na drodze),
- obiekty inżynierskie (umożliwia tworzenie dokumentów dotyczących stanu mostów, wiaduktów,  przepustów i tuneli oraz ich aktualizacje),
- organizacja ruchu (gromadzi wszystkie informacje związane z aktualnym oznakowaniem dróg),
- infrastruktura drogowa (gromadzi informacje o wszystkich obiektach znajdujących się w pasie drogowym, także  uzbrojeniu podziemnym),
- prace budowlane (umożliwia zarządzanie inwestycjami oraz gromadzi wszystkie informacje związane z budową od dokumentacji projektowej po protokoły odbioru),
- dziennik objazdów (pozwala rejestrować także z urządzeń mobilnych wszystkie uwagi, usterki zauważone przez drogomistrzów w trakcie objazdów),
- natężenie ruchu drogowego (prezentuje m.in. aktualne dane o natężenie ruchu, dzięki współpracy z 7 stacjami pomiaru natężenia ruchu),
- utrudnienia drogowe i zimowe (uniwersalny moduł, udostępniony także kierowcom, gromadzący informacje o utrudnieniach stanie nawierzchni zimą).                                                
Częścią systemu jest także obraz pasa drogowego wykonany w formie cyfrowych zdjęć z 6 kamer tworzących pojedynczy obraz sferyczny.

***
Dziś (13 października) w Łysomicach pod Toruniem rozpocznie się konferencja poświęcona wdrożeniu elektronicznego systemu ewidencji i zarządzania drogami wojewódzkimi województwa kujawsko - pomorskiego. Forum specjalistów z branży inteligentnych systemów transportu,  zarządców dróg, jednostek samorządowych, policji oraz inspektorów transportu drogowego na przykładzie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy analizować będzie wdrażanie nowoczesnych technologii  poprawiających bezpieczeństwo oraz skuteczność zarządzania siecią drogową.

Źródło: ZDW w Bydgoszczy

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.