Dynamicznie pasy autobusowe to rozwiązanie polegające na wydzieleniu buspasa na krótki czas potrzebny na przejazd autobusu. Stosowany jest w godzinach szczytu komunikacyjnego, usprawniając jazdę pojazdom komunikacji zbiorowej. Po przejeździe autobusu pas jezdni ponownie staje się ogólnodostępny.
Dynamiczne pasy autobusowe są aktywowane wówczas, gdy prędkość autobusu jest niższa od prędkości przyjętej jako ta niezbędna do pokonania odcinka pomiędzy przystankami zgodnie z rozkładem. Jeśli w wyniku pomiaru okaże się, że prędkość jest niższa od zakładanej, to system ITS uruchamia pulsujące światła typu LED, które są zamontowane w jezdni.
System dynamicznego pasa autobusowego był testowany w Lizbonie. Dzięki niemu sprawność w przemieszczania się pojazdów komunikacji publicznej wzrosła od 15 do nawet 105 procent. Poprawa dotyczy przede wszystkim prędkości przejazdowej autobusu na danym odcinku, przy tym w ruchu ogólnym ten autobusowy przywilej nie powoduje istotnego pogorszenia prędkości pozostałych pojazdów, choć niewątpliwie następuje jej redukcja.
Notatka na podstawie wystąpienia Piotra Krukowskiego z wrocławskiego Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, podczas V Konferencji Naukowo-Technicznej „Miasto i transport” – Politechnika Warszawska, 2 marca 2011 r. Slajd pochodzi z jego konferencyjnej prezentacji.