tramwaj krW najbliższych miesiącach zmieni się centrum Krakowa dzięki przebudowie torowiska i zmianach w organizacji ruchu na odcinku od ul. Piłsudskiego do ul. Pawiej. Szybciej po I obwodnicy poruszać się będą mogły zarówno autobusy, jak i tramwaje.

 

Celem wprowadzenia ruchu jednokierunkowego wokół I obwodnicy jest: eliminacja samochodowego ruchu tranzytowego, poprawa warunków dla pieszych, rowerzystów oraz pojazdów transportu publicznego, ułatwienie obsługi centrum przez pojazdy zaopatrzenia oraz służb komunalnych, zmniejszenie emisji spalin oraz hałasu komunikacyjnego, poprawa standardu przestrzeni publicznej i zwiększenie atrakcyjności śródmieścia.

Jednym z najważniejszych potencjalnych efektów wprowadzenia zmian organizacji ruchu w centrum Krakowa będzie poprawa warunków funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Wdrożenie proponowanych zmian spowoduje dalszy wzrost znaczenia tramwajów - w przyszłości obsługa ścisłego centrum będzie możliwa tylko za ich pomocą.

Na ulicach Podwale i Straszewskiego, na odcinku od wlotu skrzyżowania z ulicą Karmelicką do wlotu skrzyżowania z ulicą Piłsudskiego, zaprojektowano ulicę o przekroju jednojezdniowym z torowiskiem tramwajowym w jezdni ulicy. Projekt przewiduje wprowadzenie jednokierunkowego ruchu samochodowego od ulicy Karmelickiej do ulicy Piłsudskiego oraz ruchu rowerowego od ulicy Piłsudskiego do ulicy Karmelickiej. Tylko autobusy oraz tramwaje będą się poruszały dwukierunkowo po przebudowywanym torowisku tramwajowym. Na wlocie skrzyżowania ulic Podwale i ulicy Karmelickiej pojawi się przystanek wiedeński.

Zaplanowano również elementy uspokojenia ruchu, m.in. rampy najazdowe przed i zaskrzyżowaniami i przejściami dla pieszych oraz wyniesienie torowiska tramwajowego.

Zachowana zostanie możliwość wjazdu na ulice dochodzące do Rynku Głównego, ponadto pojawią się wyznaczone miejsca postojowe na chodniku wzdłuż przebudowywanych ulic. Zlikwidowane zostaną sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniu Piłsudskiego i Straszewskiego oraz Podwale i Karmelicka, dzięki czemu ruch będzie płynniejszy. Ulice będą znajdować się w strefie ograniczonej prędkości (Tempo 30).

***

Już w latach 50. ubiegłego wieku w śródmieściu Krakowa zapoczątkowano zmiany dążące do obszarowego uspokojenia ruchu. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat stopniowo je wprowadzano:
- przeniesiono ruch tramwajowy z Rynku na I obwodnicę,
- wyłączono z ruchu ul. Floriańską,
- przebudowano skrzyżowania przy filharmonii i częściowo zamknięto ul. Wiślną,
- wyłączono Rynek Główny i przylegające ulice z ogólnodostępnego ruchu samochodowego,
- usunięto ruch z ul. Jagiellońskiej i odcinka ul. Szpitalnej;
- przerwano ciągłość przejazdu ulic Franciszkańskiej i Dominikańskiej oraz Stolarskiej i Grodzkiej (Plac Wszystkich Świętych),
- wyeliminowano relację tranzytową prowadzoną przez ul. Św. Krzyża
- wprowadzono trzy strefy o różnej dostępności: strefa A ruchu pieszego, strefa B ruchu ograniczonego oraz strefa C ograniczonego postoju,
- rozszerzono strefy płatnego parkowania do Alei Trzech Wieszczów,
- przebudowano ul. Karmelicką,
- zlikwidowano parkingi na Małym Rynku i Placu Szczepańskim w związku z obchodami 750-lecia miasta,
- zamknięto odcinki wylotowe ul. Karmelickiej do I i II obwodnicy,
- poszerzono strefy płatnego parkowania.

Dotychczas najbardziej kompleksowym i radykalnym działaniem było wprowadzenie trzech stref o różnej dostępności w roku 1988. Działania te spowodowały: spadek liczby pojazdów wjeżdżających w obszar Starego Miasta i natężenia ruchu pojazdów na odcinkach I obwodnicy, spadek poziomu hałasu oraz wzrost prędkości pojazdów transportu zbiorowego. Równie pozytywne efekty uzyskano wskutek wyłączenia z ogólnodostępnego ruchu odcinków wylotowych ul. Karmelickiej do I i II obwodnicy w 2008 roku.

Źródło: ZIKiT Kraków

Kraków stawia na tramwaje

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.