Inżynieria ruchu

W Gdańsku w ramach prowadzonego przez Zarząd Dróg i Zieleni programu weryfikacji znaków drogowych usunięto z ulic na przestrzeni ostatnich trzech lat 6 335 znaków (stan na kwiecień 2013 roku). Blisko 30% wszystkich znaków pionowych w Gdańsku! Odbyło się to oczywiście w zgodzie z „czerwoną książką” z tą jednak różnicą, że czytano ją nie w taki sposób, żeby udowodnić, że trzeba ustawiać wciąż nowe znaki, ale że można zdjąć wiele takich, które powielają ogólne przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz zabezpieczają przed pseudozagrożeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego, którego wystąpienie jest statystycznie rzadsze niż zniszczenie czy unieczytelnienie samego znaku ostrzegającego przed nim. Pora na przykłady działań jakie Gdańsk podjął, aby zminimalizować znaki drogowe w mieście.

Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, czyli nic innego tylko słynna w całym środowisku inżynierów ruchu „czerwona książka”, jest w opinii większości osób parających się na co dzień zarządzaniem ruchem powodem całego, no może prawie całego, zła jakim dla naszych dróg i ulic jest nadmiar znaków drogowych. „Czerwona książka” pozwala usprawiedliwić każdą liczbę znaków jaka się pojawia przy jezdniach. Projektanci projektują pod „czerwoną książkę”, zarządzający ruchem uzgadniają pod „czerwoną książkę”, policjanci i strażnicy miejscy mogą coś lub nie mogą w oparciu o „czerwoną książkę”.

Gdańskie BRDProgramy edukacyjne i kampanie przypominają mieszkańcom Gdańska o zachowaniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Są one jednak tylko jednym z elementów realizowanego miejskiego programu GAMBIT. Za realizację programu i inicjowanie jego poszczególnych działań odpowiada Miejska Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Gdańsku. Co dotąd zrealizowano i jaki efekt udało się osiągnąć w zakresie brd – o tym mówi Agata Lewandowska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Sekretarz Miejskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Miejski Inspektor Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Odrodzenie w projektowaniu ulic cz. IRozwój ruchu samochodowego diametralnie zmienił środowisko życia mieszkańców miast oraz sposób, w jaki się w nim zachowują. Podporządkowanie standardom dyktowanym przez ruch pojazdów silnikowych spowodowało, że ulice miast nie odpowiadają ludzkim potrzebom i oczekiwaniom, a także nie spełniają kryteriów zrównoważonego rozwoju. Jednak współczesne projektowanie coraz częściej korzysta z rozwiązań przyczyniających się do tworzenia „żyjących” ulic.

Odrodzenie w projektowaniu ulic cz. IIIW Krakowie na wniosek organizacji zrzeszających rowerzystów zrealizowano pilotażowy projekt przeobrażenia końcowego odcinka ulicy Krupniczej. W ramach Tygodnia Mobilności we wrześniu tego roku wprowadzono tam „strefę spotkań”, przyznając pierwszeństwo pieszym, a ruch pojazdów ograniczając do prędkości 20 km/h. Również zmniejszono w tym miejscu o połowę liczbę miejsc parkingowych.

Wypadki drogowe stanowią znaczące obciążenie dla społeczeństwa i gospodarki. Pomimo poprawy sytuacji każdego roku w wypadkach na polskich drogach traci życie ponad 3,5 tys. osób (w 2012 roku zginęło 3 571 osób, a 45 792 zostały ranne). Straty spowodowane wypadkami szacowane są na ok. 30 miliardów złotych każdego roku. Obywatele naszego kraju są trzykrotnie bardziej zagrożeni śmiercią na drodze niż mieszkańcy bezpieczniejszych krajów UE.