Inżynieria ruchu

Instytut Inżynierii Drogowej i Kolejowej, Katedra Budowy Dróg i Inżynierii Ruchu Politechniki Krakowskiej kształci w zakresie inżynierii ruchu drogowego w ramach dwusemestralnych studiów podyplomowych. Obecnie rozpoczęła się rekrutacja słuchaczy na piątą edycję studiów. Zajęcia rozpoczną się w październiku 2013 r. Szczegółowe informacje o studiach, a także wymagane dokumenty i formularz zgłoszeniowy znajdują się na stronie internetowej studiów www.spird.pk.edu.pl.

Pomysł stworzenia systemu zrządzania ruchem w Szczecinie narodził się z doświadczeń, jakie miasto zyskało z wprowadzanych na skrzyżowaniach kilka lat wcześniej tzw. sekundników odliczających czas jaki upływa dla wyświetlanych na sygnalizatorach sygnałów czerwonego czy zielonego światła. W obszarach skrzyżowań z takimi licznikami znacznie upłynnił się ruch pojazdów. Miasto zatem postanowiło uczynić następny krok. Zbudowano system sterowania ruchem, którego głównym zadaniem jest podpowiadanie optymalnej drogi przejazdu kierowcom poruszającym się pomiędzy prawo i lewobrzeżnym Szczecinem.

Od października 2015 r. samochody poprzez system e Call będą automatycznie łączyć się ze służbami ratowniczymi w przypadku poważnego wypadku drogowego. Komisja Europejska przedstawiła regulacje służące łagodzeniu skutków poważnych wypadków drogowych.

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (instytucja pośrednicząca) oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych (instytucja wdrażająca) uczestniczą w realizacji 13 projektów ITS, wyłonionych w konkursie ogłoszonym 29 kwietnia 2010 r. w ramach działania 8.3 Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączne dofinansowanie jakie przyznano na te projekty wynosi blisko 505,7 mln zł. – Ta kwota jest może niewielka w porównaniu z wydawanymi na „twarde” projekty drogowe, jednak znaczenie i waga projektów ITS są równie ogromne – podkreśla Paweł Szaciłło, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Uwarunkowania prawne dla stosowania fizycznych środków uspokojenia ruchuRealizacja polityki uspokojenia ruchu w obszarze zabudowanym wymaga zastosowania różnorodnych rozwiązań technicznych wymuszających określone zachowania uczestników tego ruchu. Obowiązujący w Polsce stan prawny z jednej strony narzuca dość sztywne ramy dla możliwości stosowania fizycznych środków uspokojenia ruchu na drogach, ale jednocześnie umożliwia też daleko idącą… dowolność. Ten specyficzny dualizm sprawia, że możemy podejmować również mniej, lub bardziej skuteczne próby adaptacji rozwiązań stosowanych z powodzeniem w innych krajach.

– Inwestycje w ITS nie są fanaberią bądź luksusem, na który mogą pozwolić sobie bogate kraje – zastrzega Paweł Stelmaszczyk z Dyrekcji Generalnej ds. Transportu i Mobilności (DG MOVE) Komisji Europejskiej. Równocześnie zapewnia, że w takich państwach jak Polska inwestycje w ITS mogą wręcz skokowo przyspieszyć postęp w budowie systemów transportowych.