Inżynieria ruchu

Puławy położone są w środkowo-wschodniej Polsce, na zachodnim krańcu województwa lubelskiego. Miasto stanowi północny wierzchołek słynnego „trójkąta turystycznego”: Kazimierz Dolny – Nałęczów – Puławy. Przez miasto przebiega jedna droga krajowa (nr 12). W tej sytuacji podstawowy szkielet układu drogowego w mieście oraz w obszarze tzw. „trójkąta turystycznego” tworzą drogi wojewódzkie. Szczególnie obciążona ruchem kołowym jest właśnie droga nr 824, stanowiąca jedyny dojazd do Kazimierza Dolnego z północnych i zachodnich obszarów Polski oraz dojazd do Nałęczowa.

Federacja Drogowa Unii Europejskiej i Hiszpańskie Stowarzyszenie Drogowe wspólnie zaprezentowały wyniki trzyletniego projektu „Białe Drogi”, którego podstawową ideą było pozytywne podejście do bezpieczeństwa na drogach i skupienie się na tych odcinkach, na których nie giną ludzie, w przeciwieństwie do tradycyjnej praktyki koncentrowania się na czarnych punktach z najwyższą śmiertelnością.

Europejskie białe drogi to odcinki o długości co najmniej 15 km, na których w ciągu ostatnich 15 lat nie zdarzył się żaden śmiertelny wypadek. Po przeanalizowaniu statystyk z prawie 85,5 tys. km dróg i ponad 248 tysięcy wypadków z terenu UE, wyznaczono w sumie 982 białe odcinki, które stanowią około 40 proc. europejskiej sieci TEN-T (w Polsce zidentyfikowano 9 takich odcinków o łącznej długości 230 km).

Komisja Europejska 19 marca br. przedstawiła trzy kroki, które umożliwią opracowanie kompleksowej strategii unijnej w zakresie obrażeń odniesionych w wypadkach drogowych.

1. Wspólna definicja obrażeń odniesionych w wypadkach drogowych

Prace nad zwiększeniem bezpieczeństwa drogowego w UE do tej pory były prowadzone z powodzeniem. Podczas ostatniego okresu strategii w latach 2001–2010 liczbę ofiar śmiertelnych na drogach UE udało się ograniczyć o 43 proc., dzięki czemu wprawdzie nie osiągnięto strategicznego celu ograniczenia liczby drogowych wypadków śmiertelnych o połowę do 2010 r., ale udało się znacznie do niego zbliżyć. Niemniej jednak na każdą osobę, która poniosła śmierć w wypadku drogowym przypada szacunkowo dziesięć osób, które odniosły poważne obrażenia. Ponadto w przypadku poważnych obrażeń dane dotyczące poprawy stanu nie wyglądają już tak dobrze. Statystyki przekazane przez państwa członkowskie wykazują jedynie 36 proc. spadek między 2001 r. a 2010 r. Oprócz ludzkiego cierpienia konsekwencją wypadków są koszty społeczno-ekonomiczne, których wysokość szacuje się na około 2 proc. rocznego PKB Unii Europejskiej.

W 2012 r. liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w UE zmniejszyła się o 9 proc. Według nowych danych opublikowanych 19 marca br. przez Komisję Europejską, w 2012 r. odnotowano najniższą liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych od czasu rozpoczęcia zbierania danych. Teraz rozpoczynają się prace nad strategią na rzecz zmniejszenia liczby rannych.

Długotrwały proces przygotowania poprawnej dokumentacji aplikacyjnej, kłopoty z wyłanianiem wykonawców, korekty finansowe za uchybienia w zakresie ustawy Prawo zamówień publicznych, kolizja czasoprzestrzenna z inną inwestycją/projektem, pozyskiwanie decyzji administracyjnych – są to zasadnicze problemy występujące w przedsięwzięciach z dziedziny ITS. Zawarto je we wnioskach z badania ewaluacyjnego „Ocena najważniejszych problemów występujących w projektach z zakresu inteligentnych systemów transportowych w ramach działania 8.3 POIiŚ”, wykonanego na zlecenie Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej.