Inżynieria ruchu

Paweł Gora – doktorant informatyki na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego, dla potrzeb symulacji ruchu pojazdów w miastach opracował model TSF i implementujący go program Traffic Simulation Framework. Do zajęcia się miejskim ruchem zainspirował go wcześniejszy udział w studenckim projekcie w ramach konkursu „Imagine Cup 2008”. Wówczas pracując w zespole Warsaw Eagles tworzył projekt inteligentnej nawigacji GPS. - Potem ten projekt rozwijałem w kierunku symulacji ruchu, optymalizacji ruchu drogowego oraz jego predykcji – mówi Paweł Gora.

Dla potrzeb oceny stanu bezpieczeństwa ruchu i klimatu akustycznego przeprowadzono analizę zdarzeń drogowych oraz pomiary emisji hałasu, prędkości pojazdów i natężenia ruchu na odcinku drogi wojewódzkiej nr 824 od granic administracyjnych miasta (brama nr 1) do końca obszaru ruchu uspokojonego (skrzyżowanie ulic: Kazimierska – Zielona – Głęboka).

Miasteczko Holenderskie: doświadczenia w redukcji wypadków i poprawie klimatu akustycznego

Udostępnione przez Powiatową Komendę Policji w Puławach dane o zdarzeniach drogowych przeanalizowano w trzyletnich okresach porównawczych. Przyjmuje się bowiem, że okres trzech lat jest już wystarczający do wyciągnięcia wstępnych wniosków na temat wpływu inwestycji na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego. Porównano dane przed wprowadzeniem uspokojenia ruchu, obejmujące lata 2007-2009, z wartościami po wprowadzeniu uspokojenia ruchu, w okresie 2010-2012. Wyniki analiz w ujęciu średniorocznym zestawiono w tabeli 1.

W miastach uzyskanie prędkości pojazdów o wartościach wynikających z przepisowych ograniczeń (czyli urealnienie prędkości ruchu) oraz stworzenie takich warunków, aby ruch pojazdów odbywał się w sposób jak najbardziej płynny, daje dodatkowy efekt jakim jest znaczące obniżenie emisji hałasu. Badania dowodzą, że najniższa emisja hałasu występuje, gdy pojazdy poruszają się z prędkościami w przedziale od 30 – 50 km/h [4]. Dlatego też można przyjąć iż prędkości, które występują po zastosowaniu środków uspokojenia ruchu (30-50 km/h) z punktu widzenia oddziaływania na klimat akustyczny są prędkościami optymalnymi.

Celem działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska jest ograniczenie negatywnych oddziaływań transportu na zdrowie i życie człowieka. Głównymi czynnikami, które decydują o zagrożeniach wypadkami, emisją hałasu i zanieczyszczeń, są prędkość pojazdów i natężenie ruchu. Na obydwa te czynniki jednocześnie można wpływać przez zastosowanie środków uspokojenia ruchu drogowego. Przykładem wpływu wprowadzenia strefy ruchu uspokojonego na poprawę bezpieczeństwa i zmniejszenie oddziaływań akustycznych jest zrealizowana w ramach projektu Miasteczko Holenderskie przebudowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 824 w Puławach.

W dniach 8-9 maja 2014 r. w Warszawie odbył się 8 Międzynarodowy Kongres Ekspertów Ruchu Drogowego FIT TO DRIVE. Organizatorem kongresu był VdTÜV e.V., Niemiecki Związek Stowarzyszeń Kontroli Technicznej Pojazdów. Patronem medialnym tego wydarzenia był Portal Drogowy edroga.pl.

- Naszym najważniejszym celem jest wspieranie polityków europejskich w realizacji programu „Wizja Zero”. Począwszy od roku 2050 zgony w wypadkach drogowych nie powinny mieć miejsca, a liczba urazów powinna zostać bardzo ograniczona – powiedział podczas otwarcia 8. Kongresu FIT TO DRIVE dr Klaus Brüggemann, dyrektor  VdTÜV, organizatora tego wydarzenia.* – Powinniśmy wspierać te cele nie tylko z technicznego punktu widzenia, ale także z dużym moralnym, a nawet emocjonalnym zaangażowaniem. Za każdą taką śmiercią kryje się historia indywidualnego cierpienia. Każdy śmiertelny wypadek drogowy jest zbyt wielką stratą – podkreślał dyrektor VdTÜV.

Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła, że działania podjęte przez Policję przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. W 2013 roku doszło do 35 385 wypadków - o 1681 mniej niż w roku poprzednim (rok 2012 - 37 046).  W 2013 roku zginęło na drogach  3 291 osób - o 280 mniej niż rok wcześniej (rok 2012 - 3 571).