Inżynieria ruchu

Konieczność szerokiego zastosowania inteligentnych systemów transportowych (ITS) podkreślono w zapisach szeregu unijnych dokumentów, a w ślad za nimi również w naszych, krajowych strategicznych opracowaniach czy programach rozwojowych. Wykorzystanie narzędzi ITS staje się jedynym efektywnym sposobem usprawnienia transportu międzynarodowego, krajowego i regionalnego. Szczególne natomiast nadzieje wiąże się z wdrożeniami ITS w miastach. Tam bowiem motoryzacyjne zatłoczenie paraliżuje komunikację.

Kampania społeczna Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!” jest jedną z inicjatyw na rzecz poprawy bezpieczeństwa na przejazdach i na terenach kolejowych. Trwa już dziewięć lat (została zapoczątkowana w 2005 roku). Emisje kampanii w czasie pierwszych czterech edycji miały miejsce tylko w okresie letnim, a od 2009 roku akcja jest prowadzona przez cały rok. W 2012 roku problematykę poruszaną w kampanii rozszerzono o zagadnienie wypadków, do których dochodzi w trakcie przechodzenia pieszych przez tory w miejscach niedozwolonych.

Miejsce, w którym droga przecina tory kolejowe potocznie nazywane jest przejazdem kolejowym. Witold Olpiński z Instytutu Kolejnictwa uważa, że posługiwanie się tym określeniem wprowadza w błąd. Jako poprawne zaleca używanie w mowie potocznej nazwy: przejazd drogowo-kolejowy. Nazwa „przejazd kolejowy” obarcza bowiem zarządcę kolejowego winą za wszystkie wypadki, do jakich dochodzi w tych miejscach. Nawet wówczas, gdy kierujący autem, niezachowując w ruchu wymaganej ostrożności, przekracza przejazd i w konsekwencji wjeżdża pod rozpędzony pociąg. W statystykach wypadkowych takie zdarzenie jest zapisywane jako wypadek kolejowy. To właśnie stwarza błędne wyobrażenie o zagrożeniach na przejazdach i skali zdarzeń do jakich tam dochodzi.

System „Czas przejazdu na odcinku Kraków – Myślenice – Rabka Zdrój – Zakopane” został stworzony specjalnie dla potrzeb kierowców. Dzięki monitorowaniu i informowaniu o aktualnych warunkach jazdy na trasie Kraków - Zakopane - Kraków ułatwia kierowcom korzystanie z tej popularnej trasy.

W najbliższych dniach rozpocznie się przebudowa ciągu tramwajowo-drogowego od ronda Mogilskiego do placu Centralnego. Miasto ma już decyzję o pozwoleniu na budowę dla tej inwestycji.

Czy wprowadzając kolejne rozwiązania drogowe i regulacje prawne, mające służyć poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego, jesteśmy w stanie obiektywnie ocenić ich skuteczność? Niestety, Polska jak dotąd nie posiada narzędzia do sprawdzania efektywności przepisów i wdrożeń. Ale zyskamy je już wkrótce. - Będzie to swoisty byt wirtualny – wprowadza do nowej idei Anna Zielińska z Instytutu Transportu Samochodowego. Trwają właśnie końcowe prace nad uruchomieniem Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (skrót: POBR), dla którego pierwowzorem było Europejskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu (ERSO – European Road Safety Observatory).