Inżynieria ruchu

Projektując dany system powinniśmy w sposób przemyślany dobrać jego podsystemy tak, aby były one dedykowane do konkretnych celów wynikających z potrzeb użytkowników ruchu. System powinna cechować otwartość i interoperacyjność, która pozwoli na współpracę różnych podsystemów bez względu na czas ich wprowadzenia czy przyjętą technologię rozwiązania.

Na obszarach silnie zurbanizowanych o znacznej gęstości infrastruktury komunikacyjnej rozwiązywanie problemów transportowych przez dalsze w nią inwestowanie jest działaniem, które nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Każda potencjalna rezerwa przepustowości układu drogowego wynikająca z rozbudowy infrastruktury jest natychmiast wykorzystywana. W tej sytuacji powstały nowe koncepcje rozwiązań, mogących sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu mieszkańców na transport bez konieczności inwestowania w tzw. twardą infrastrukturę.

Osiedle z minimalną liczbą znaków drogowych, gdzie rowerzyści mogą poruszać się w „kontra ruchu” na każdej ulicy jednokierunkowej. Osiedle, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h, a o to by kierowcy go przestrzegali ramię w ramię pilnują „leżący policjanci” (czy bardziej fachowo progi zwalniające) oraz skrzyżowania równorzędne. Miejsce, gdzie mimo że nie ma na jego obszarze przejść dla pieszych kierowcy zdumiewająco często zatrzymują się, aby przepuścić pieszego, a jedni i drudzy jakby częściej się do siebie uśmiechają. Gdzie najbliżej można spotkać takie osiedle? Czy aby je znaleźć musimy udać się do Holandii, Danii może do Niemiec czy Szwecji? Okazuje się, że wcale nie trzeba tak daleko szukać. Takie osiedle jest w Gdańsku.

Krajowy System Zarządzania Ruchem powstanie w oparciu o europejską architekturę ramową FRAME. Umożliwia ona odpowiednie skonfigurowanie wszystkich funkcji systemu oraz racjonalny dobór urządzeń systemu, adekwatny do potrzeb danego ciągu drogowego. Chodzi o to, by inwestując w przedsięwzięcie środki publiczne uzyskać efektywny system, służący usprawnianiu i upłynnianiu ruchu pojazdów i transportów. W sposób pośredni system również podniesie poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego, na przykład dzięki modułom służącym zarządzaniu utrzymaniem infrastruktury drogowej. Wdrożenie systemu jest z założenia kompatybilne z wprowadzanym przez GDDKiA systemem nazwanym „Utrzymaj standard”, który już jest stosowany w utrzymaniu autostrad i fragmentów dróg ekspresowych.

Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) ma już za sobą pierwszy etap przygotowań. Przez minione dwa lata drogowa administracja państwowa, środowiska naukowe oraz branżowe, reprezentujące przedsiębiorstwa i usługodawców w zakresie rozwiązań technologicznych z dziedziny inteligentnych systemów transportowych (ITS), współdziałały w tworzenie szeregu dokumentów umożliwiających wdrożenie tego systemu w sposób skoordynowany, a przy tym transparentny dla wszystkich uczestników tego procesu.

Jednym z polskich przykładów systemu informacji parkingowej jest wdrożenie wykonane w ramach trójmiejskiego projektu Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR. Opracowanie systemu TRISTAR poprzedziła diagnoza, wykonana w fazie prac koncepcyjnych. Wynikły z niej wnioski wskazujące, iż planowany system przyczyni się do rozwiązania szeregu problemów, w tym związanych z wysokim poziom zatłoczenia sieci ulicznej oraz  z trudnościami w znalezieniu miejsca parkingowego i brakiem informacji kierującej na miejsca postojowe.