Inżynieria ruchu

Pierwszy system naprowadzania na parkingi powstał w latach 70. ubiegłego wieku w niemieckim mieście Aachen. Obecnie na świecie funkcjonuje ponad 200 takich systemów. Działają one przede wszystkim w Japonii, ale też są powszechnie wykorzystywane w europejskich aglomeracjach. Niekwestionowaną pozycję lidera w tych wdrożeniach zajmują niemieckie miasta - z systemów parkingowych korzysta blisko sto miast. Również polskie aglomeracje mogą poszczycić się takimi wdrożeniami.

Ubiegły rok można zaliczyć jako bardzo dobry pod względem poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, jednak tempo tych zmian nie jest zadawalające. W statystykach wypadkowych, podsumowujących zeszły rok, odnotowano około 3 600 ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Ta liczba nadal plasuje nasz kraj na niechlubnych pozycjach w rankingach drogowego bezpieczeństwa europejskich państw.

Polacy powszechnie tolerują przekraczanie dozwolonych prędkości na drogach. Są też przekonani, że przekroczenie prędkości do 10 km/h jest praktycznie bezkarne. Mimo takiego przyzwolenia akceptują widoczne patrole policji oraz oznakowane fotoradary, szczególnie w pobliżu szkół. To główne wnioski z raportu „Przekraczanie dozwolonej prędkości”, przygotowanego przez pracownię badań opinii publicznej MillwardBrown na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Jest to pierwsze od dwóch lat badanie na taką skalę.

W Safe  System  Approach zakłada się, że system transportowy musi być tak zaprojektowany, aby w większym stopniu uwzględniał możliwości i potrzeby użytkowników dróg, ale także ich błędy. W tym podejściu wskazuje się na trzy podstawowe  zasady  projektowania  dróg: 6. sekund, pola widzenia, logicznego porządku.*

Jak inaczej można patrzeć na sprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego? I jak ten nowy sposób patrzenia mógłby wpływać na kształt infrastruktury drogowej? Dzieląc się osobistymi refleksjami odpowiadała na te pytania Ilona  Buttler - pracownik Centrum  Bezpieczeństwa  Ruchu  Drogowego Instytut Transportu Samochodowego. Okazją do prezentacji odmiennego od dotychczas obowiązującego podejścia do brd była Konferencja „Wpływ bezpieczeństwa na kształtowanie infrastruktury”, która odbyła się 22 października br. podczas Tragów Infrastruktura w Warszawie.*

Przeprowadzona w 2011 r. nowelizacja prawa o ruchu drogowym przyniosła rowerzystom szereg ułatwień. Sympatycy dwóch kółek mogą np. wyprzedzać po prawej stronie auta stojące w korku. Nic dziwnego, że coraz więcej osób w miastach przemierza ulice właśnie rowerem. Czy polskie drogi są jednak przystosowane, by korzystali z nich zarówno rowerzyści, jak i kierowcy?