Inżynieria ruchu
Zamieszkałe przez 600 tys. osób Nantes jest pod względem wielkości szóstym miastem Francji. Metropolia ta obejmuje 24 gminy. Aż 60 procent jej obszaru zajmują tereny zielone i rolnicze. W tym roku Nantes tytułuje się Zieloną Stolicą Europy. Tę chlubną pałeczkę „zielonej” sztafety miasto przejęło od Sztokholmu, a na następny rok przekaże ją Kopenhadze. Nantes zostało wyróżnione tytułem Zielonej Stolicy Europy za dbałość o środowisko naturalne, a ta troska wyraża się między innymi w realizowanej polityce transportowej.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
Halinów to miasto znajdujące się około 10 km na wschód od Warszawy. Leży na trasie ważnego korytarza transportowego (Berlin-Poznań-Warszawa-Terespol-Moskwa). W 1999 roku przy drodze krajowej nr 2 zainstalowano tam znak drogowy na przejściu dla pieszych, który jest zasilany energią słoneczną. Dzięki projektowi wdrożonemu przez Politechnikę Warszawską sprawdzono, czy w krajach o umiarkowanym nasłonecznieniu jak Polska, będzie uzasadnione stosowanie ogniw fotowoltaicznych do zasilania samodzielnych urządzeń. Projekt, który sfinansowała Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych (około 10 tys. euro), prowadzony jest do dziś.
- Szczegóły
- Redakcja - edroga.pl
Wraz ze wzrostem mobilności społeczeństw oraz wraz z coraz większą dostępnością społeczeństw do nowoczesnych technologii i urządzeń mobilnych możliwości zdobywania danych rosną w tempie dotąd niespotykanym. W tej chwili już miliony sensorów dostarczają w czasie rzeczywistym dane, które są analizowane i przetwarzane tworząc w ten sposób ogromne zasoby wiedzy wykorzystywanej w ITS - w systemach zarządzania transportem. Rozbudowanym, wykorzystującym nowoczesne narzędzia i rozwiązania technologiczne, systemem zarządzania miejskim transportem może poszczycić się stolica naszego południowego sąsiada – Czech.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
W tym roku Tallin, jako pierwsza stolica w Europie, zlikwidował opłaty za przejazd komunikacją miejską. Po pięciu miesiącach władze miasta podają, że znaczna część mieszkańców przeniosła się z prywatnych samochodów do tramwajów i autobusów. Twierdzą ponadto, że gospodarka skorzystała na zmniejszeniu zatłoczenia na drogach.
- Szczegóły
- Redakcja - edroga.pl
Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) będzie służył przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego, a więc w efekcie przyniesie zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych i przyczyni się do złagodzenia ich skutków. Równie istotnym zadaniem KSZR jest redukcja strat czasu w transporcie drogowym. Przygotowywane w strukturach GDDKiA wdrożenie tego systemu jako finalny efekt zakłada usprawnienie procesu zarządzania ruchem na sieci dróg krajowych.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
Promując komunikację zbiorową, jazdę rowerem czy pokonywanie tras pieszo z reguły eksponuje się dane i fakty, które mają posłużyć jako argumenty w podejmowaniu decyzji o zmianie nawyków transportowych. - Tu często tkwi błąd kampanii promujących środki zrównoważonego transportu – zauważają Robert Pressl i Claus Köllinger, eksperci FGM-AMOR (Graz), trenerzy w 7. Module szkolenia Transport Learning, zatytułowanym „Projekt i realizacja kampanii na rzecz zrównoważonej mobilności”. Austriaccy specjaliści jako przykład skutecznego podejścia promocyjnego przytaczają kampanie producentów motoryzacyjnych. W działaniach marketingowych ta branża przyjmują zasadę, że reklama auta czy motoru nie jest sprzedażą danej marki o określonych parametrach technicznych, lecz pewnego stylu życia. Swoje kampanie promocyjne opierają zatem na emocjonalnym oddziaływaniu, pokazując na przykład przemawiające do wyobraźni wizje podróży do pięknych miejsc.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska