Inżynieria ruchu

Zamieszkałe przez 600 tys. osób Nantes jest pod względem wielkości szóstym miastem Francji. Metropolia ta obejmuje 24 gminy. Aż 60 procent jej obszaru zajmują tereny zielone i rolnicze. W tym roku Nantes tytułuje się Zieloną Stolicą Europy. Tę chlubną pałeczkę „zielonej” sztafety miasto przejęło od Sztokholmu, a na następny rok przekaże ją Kopenhadze. Nantes zostało wyróżnione tytułem Zielonej Stolicy Europy za dbałość o środowisko naturalne, a ta troska wyraża się między innymi w realizowanej polityce transportowej.

Znaki drogowe zasilane przez energię słonecznąHalinów to miasto znajdujące się około 10 km na wschód od Warszawy. Leży na trasie ważnego korytarza transportowego (Berlin-Poznań-Warszawa-Terespol-Moskwa). W 1999 roku przy drodze krajowej nr 2 zainstalowano tam znak drogowy na przejściu dla pieszych, który jest zasilany energią słoneczną. Dzięki projektowi wdrożonemu przez Politechnikę Warszawską sprawdzono, czy w krajach o umiarkowanym nasłonecznieniu jak Polska, będzie uzasadnione stosowanie ogniw fotowoltaicznych do zasilania samodzielnych urządzeń. Projekt, który sfinansowała Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych (około 10 tys. euro), prowadzony jest do dziś.

Wraz ze wzrostem mobilności społeczeństw oraz wraz z coraz większą dostępnością społeczeństw do nowoczesnych technologii i urządzeń mobilnych możliwości zdobywania danych rosną w tempie dotąd niespotykanym. W tej chwili już miliony sensorów dostarczają w czasie rzeczywistym dane, które są analizowane i przetwarzane tworząc w ten sposób ogromne zasoby wiedzy wykorzystywanej w ITS - w systemach zarządzania transportem. Rozbudowanym, wykorzystującym nowoczesne narzędzia i rozwiązania technologiczne, systemem zarządzania miejskim transportem może poszczycić się stolica naszego południowego sąsiada – Czech.

W tym roku Tallin, jako pierwsza stolica w Europie, zlikwidował opłaty za przejazd komunikacją miejską. Po pięciu miesiącach władze miasta podają, że znaczna część mieszkańców przeniosła się z prywatnych samochodów do tramwajów i autobusów. Twierdzą ponadto, że gospodarka skorzystała na zmniejszeniu zatłoczenia na drogach.

Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) będzie służył przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego, a więc w efekcie przyniesie zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych i przyczyni się do złagodzenia ich skutków. Równie istotnym zadaniem KSZR jest redukcja strat czasu w transporcie drogowym. Przygotowywane w strukturach GDDKiA wdrożenie tego systemu jako finalny efekt zakłada usprawnienie procesu zarządzania ruchem na sieci dróg krajowych.

Promując komunikację zbiorową, jazdę rowerem czy pokonywanie tras pieszo z reguły eksponuje się dane i fakty, które mają posłużyć jako argumenty w podejmowaniu decyzji o zmianie nawyków transportowych. - Tu często tkwi błąd kampanii promujących środki zrównoważonego transportu – zauważają Robert Pressl i Claus Köllinger, eksperci FGM-AMOR (Graz), trenerzy w 7. Module szkolenia Transport Learning, zatytułowanym „Projekt i realizacja kampanii na rzecz zrównoważonej mobilności”. Austriaccy specjaliści jako przykład skutecznego podejścia promocyjnego przytaczają kampanie producentów motoryzacyjnych. W działaniach marketingowych ta branża przyjmują zasadę, że reklama auta czy motoru nie jest sprzedażą danej marki o określonych parametrach technicznych, lecz pewnego stylu życia. Swoje kampanie promocyjne opierają zatem na emocjonalnym oddziaływaniu, pokazując na przykład przemawiające do wyobraźni wizje podróży do pięknych miejsc.