Niechronionych uczestników ruchu drogowego wyróżnia przede wszystkim to, że nie są w stanie samodzielnie wywalczyć dla siebie przestrzeni na drodze, koniecznej dla bezpiecznego i wygodnego przemieszczania się.
Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego
Stanowią oni grupę najsłabszych uczestników ruchu drogowego. Potwierdzają to statystyki wypadków drogowych i ich ofiar. W ubiegłym roku stanowili 42% wszystkich śmiertelnych ofiar wypadków w Polsce (31% piesi – najwięcej w Unii Europejskiej, 11% rowerzyści). O ile wśród kierujących samochodami i motocyklami najpoważniejszy problem w bezpieczeństwie stanowią osoby w wieku 18-24 lata (zwłaszcza mężczyźni), to wśród niechronionych uczestników ruchu drogowego (pieszych i rowerzystów) najbardziej zagrożone są osoby w wieku 7-14 lat (dzieci w wieku szkolnym) oraz osoby starsze (65 lat i więcej).
Jednym z najpoważniejszych problemów wspólnych dla obu grup największego ryzyka wśród niechronionych uczestników ruchu drogowego jest to, że zarówno dzieci, jak i osoby starsze, nie potrafią przewidzieć zagrożeń, jakie niesie ruch drogowy [13]. Dzieci, ze względu na niski wzrost mają węższe pole widzenia i same są gorzej widziane. Słyszą dobrze, ale nie są w stanie ocenić źródła dźwięku. Mają problemy z oceną odległości i prędkości pojazdu. Ograniczona jest ich zdolność przewidywania i analizowania sytuacji. Mają ogromną potrzebę ruchu – pochłonięte zabawą, zapominają o konieczności obserwowania ruchu na drodze. Natomiast osoby starsze mają mniej psychicznych i fizycznych możliwości, żeby radzić sobie w warunkach nasilonego ruchu miejskiego. Wraz z wiekiem pojawiają się problemy z chodzeniem, widzeniem i słyszeniem. Ich zachowanie charakteryzuje niepewność i występowanie reakcji lękowych, czasem przeradzających się w agresję.
Piesi
Najechania na pieszego stanowią w Polsce ok. 30% wypadków. Poza obszarem zurbanizowanym oraz na drogach przelotowych przez miejscowości, w znacznym procencie kończą się śmiercią. Jednak największą liczbę wypadków z pieszymi rejestruje się w obszarach zurbanizowanych. Na przykład w Warszawie najechania na pieszego stanowią ponad 50% wszystkich wypadków drogowych. Próbę zidentyfikowania najistotniejszych problemów pieszych w ruchu drogowym przedstawia rys. 5 [13].
- poprz.
- nast. »»