Spis treści

Szybki transport autobusowyBus Rapid Transit to nazwa stosowana do różnych systemów transportu publicznego wykorzystujących autobusy. Systemy BRT, czyli szybkiego transportu autobusowego zapewniają sprawniejsze, bardziej niezawodne i wydajniejsze usługi, jak też o jakości wyższej niż zwykły autobus. Przykładami takich rozwiązań są trzy brytyjskie projekty: jeden realizowany w hrabstwie Berdforshire oraz dwa projektowane w Bath i Leeds.

Celem systemu BRT jest zapewnienie jakości obsługi zbliżonej do lekkiego transportu szynowego przy niższych kosztach inwestycyjnych i elastyczności transportu autobusowego. Osiągnięcie tego celu następuje dzięki usprawnieniom wprowadzanym w istniejącej infrastrukturze lub poprzez zastosowanie elementów nowej infrastruktury i dostosowanie taboru. Autobusy w systemie BRT mają zapewniony priorytet poprzez osobne jezdnie autobusowe, wydzielone pasy ruchu na ulicach, mogą też poruszać się w ruchu mieszanym.

Systemy BRT charakteryzują się:

  • niezawodnością i krótszym czasem podróży,
  • integracją infrastruktury i pojazdów w celu zapewnienia komfortu, jakości i łatwego dostępu,
  • cichym, wydajnym napędem o niskiej lub zerowej emisji u źródła (napęd hybrydowy spalinowo-elektryczny, elektryczny, ogniwa paliwowe),
  • wiarygodną informacją dla pasażerów o czasie oczekiwania na kolejny autobus,
  • łatwo rozpoznawalnym wizerunkiem transportu publicznego wyższej jakości.

Systemy BRT mogą obejmować zakresem kompleksowe przedsięwzięcia dotyczące całej sieci lub dotyczyć tylko priorytetu na wybranych skrzyżowaniach. Mogą także wprowadzać specjalne uprawnienia w wybranych korytarzach transportowych, takie jak wydzielony tor jazdy i system prowadzenia pojazdu (guided busway): mechaniczny (krawężnik lub wyżłobienie prowadzące), elektryczny, optyczny.

Systemu Luton-Dunstable Busway

Luton (z portem lotniczym dla Londynu), Dunstable i Houghton Regis to konurbacja położona w hrabstwie Berdforshire, w odległości ok. 50 km na północny-zachód od centrum Londynu. Łączna liczba zamieszkującej w tym obszarze ludności sięga ok. 240 tys. Wskutek zatłoczenia na sieci drogowej mieszkańcy odczuwają ogromne trudności transportowe. W najbliższych latach to zjawisko może się potęgować, ponieważ przewidywany jest dalszy dynamiczny rozwój obszaru i wzrost liczby mieszkańców o ok. 100 tys. do 2031 roku.

Na obszarze hrabstwa jest nieczynna linia kolejowa Luton–Dunstable. Zamknięto ją dla ruchu pasażerskiego w 1964 roku, a używano jeszcze w latach 80. ubiegłego stulecia do przewozów towarowych. Na przełomie lat 1994/1995 Rada Hrabstwa Bedfordshire przeprowadziła konsultacje społeczne dotyczące ponownego wykorzystania korytarza nieczynnej linii kolejowej, rozważając różne możliwości:

  • przedłużenie linii kolejowej Thameslink-Dunstable,
  • wahadłowe połączenie pociągiem o napędzie spalinowym między Dunstable i Luton,
  • lekki transport szynowy (LRT) między Dunstable i Luton,
  • system autobusu prowadzonego między Houghton Regis, Dunstable i Luton,
  • niskokosztowa opcja autobusowa bazująca na autobusie na istniejącej sieci drogowej ze środkami priorytetu  dla autobusu.

W 1997 roku wybrana został opcja autobusu prowadzonego. Argumenty za BRT dla trasy Dunstable i Luton to:

  • oferuje większą elastyczność trasowania niż rozwiązanie szynowe,
  • zapewnia dostęp do transportu publicznego dla większej liczby potencjalnych pasażerów,
  • oferuje lepszy wynik ekonomiczny,
  • uzyskuje największą liczbę klientów–pasażerów i przynosi najwięcej korzyści dla podróżujących.

System Luton-Dunstable Busway obejmuje połączenie pasażerskie Houghton Regis, Dunstable i Luton i portu lotniczego Londyn Luton przy pomocy szybkiego transportu autobusowego. Kluczowym jego elementem jest przekształcenie dotychczasowej linii kolejowej w trasę autobusu z prowadzeniem (guided busway). Plan budowy systemu BRT zakłada wykonanie: odcinka prowadzonego o długości 9 km, odcinka nieprowadzonego o długości 3 km, przebudowę 8 istniejących mostów oraz budowę nowej kładki dla pieszych.

W 2010 roku rząd zatwierdził finansowanie Luton- Dunstable Busway. Obecnie trwa budowa, która ma zostać zakończona w 2012 roku. Koszt przedsięwzięcia wyniesie ok. 90 mln funtów. Nową trasą będzie kursować ok. 20 autobusów na godzinę w każdym kierunku. Przewidywany popyt w stanie istniejącym wynosi 10 000 podróży na dobę.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.