Spis treści

Warszawskie TTAAnaliza efektywności, jaką przeprowadzono dla wdrożenia torowiska tramwajowo-autobusowego (TTA) na warszawskiej trasie WZ, między innymi wskazała jakie powinno być podejście miast do projektowania takich rozwiązań i do sposobów ich eksploatacji, a także służyła sprawdzeniu poziomu społecznej akceptacji dla wprowadzonych zmian.

Torowisko tramwajowo-autobusowe łączy trzy stołeczne węzły przystankowe: Metro Rausz Arsenał, Stare Miasto i Park Praski. Historia tego rozwiązania rozpoczęła się dziesięć lat temu, kiedy w jednym z opracowań typu studium transportowe pojawił się zapis o potrzebie wydzielenia na tym odcinku torowiska. Wówczas pojawiła się obawa, że może to spowodować paraliż komunikacyjny śródmieścia. W kolejnym dokumencie, który szczegółowo analizował możliwości i potrzeby wydzielenia torowisk, trasa WZ znalazła się na pierwszym miejscu, jako najpilniej potrzebująca takiego wdrożenia. Z czasem zmieniło się nastawienie społeczne do takich rozwiązań, ponadto pojawił się politycznie sprzyjający klimat do podjęcia ostatecznych decyzji. Dzięki temu w 2006 roku opracowano koncepcję projektu, a w 2009 roku torowisko tramwajowo-autobusowe (TTA) na trasie WZ zostało uruchomione.

TTA na trasie WZ TTA na trasie WZ

Według badań z października zeszłego roku wynika, że w szczycie porannym największe natężenia ruchu pasażerskiego na TTA odnotowywane są na Moście Śląsko-Dąbrowskim (przystanek Stare Miasto). O tej porze w kierunku centrum miasta podróżuje nawet 9 tys. osób. Na tym kierunku napełnienie pojazdów w szczycie porannym sięga średnio 150 osób/poj. (tramwaj/autobus). Czy te dane wskazują, że nastąpiło zwiększenie w przewozach komunikacji zbiorowej? - W porównaniu do poprzedniego okresu, kiedy funkcjonowało tylko torowisko tramwajowe, nie nastąpiła zdecydowana zmiana. Ale w stosunku do układu, kiedy autobus poruszał się po pasie razem z samochodami, to ten przyrost jest wyraźnie widoczny. A co się dzieje z samochodami? Na moście przewożą one w tym samym czasie 2 150 osób. Natężenie ruchu samochodów na tym odcinku w jednym kierunku sięga 700-900 pojazdów, czasem dochodzi do 1 100. W szczycie porannym na kierunku do centrum proporcje więc są następujące: 9 100 osób w komunikacji zbiorowej i 2 150 osób w samochodach. W szczycie porannym i popołudniowym więc aż 80-84% podróżujących korzysta z transportu publicznego – opisuje sytuację dr inż. Andrzej Brzeziński z Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej.

Podział zadań przewozowych na moście czy TTA zwiększyło przewozy

W stosunku do poprzedniego okresu, tj. sprzed uruchomienia połączone torowiska na TTA, ustabilizowała się prędkość pojazdów komunikacji zbiorowej, sięgając średnio 21 km/h. Wcześniej występowały duże wahania. W obu kierunkach obecnie tramwaje i autobusy poruszają się z podobną prędkością, przy tym jest ona zdecydowania wyższa od tej, jaką uzyskują na tym odcinku samochody osobowe.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.