contentmap_plugin

edroga160Jeszcze zanim w 2013 roku brytyjskie samorządy przejęły od Narodowej Służby Zdrowia (NHS) obowiązki związane ze zdrowiem publicznym, radni miejscy w Bristolu już angażowali się w promowanie aktywnej mobilności – przemieszczania się pieszo lub na rowerze.

Transport był jednym z wielu obszarów, w których udzielali się eksperci zdrowia publicznego. Inni pracowali w zespołach zajmujących się planowaniem przestrzennym, ochroną środowiska, zmianami klimatycznymi lub badaniem czynników wpływających na aktywność fizyczną.

Jakie obszary uznano za kluczowe? Ograniczanie prędkości do 30 km/h, poprawę bezpieczeństwa i dystrybucję materiałów informacyjnych wyjaśniających związek między zdrowiem a aktywną mobilnością. W 2011 roku miasto przyjęło strategię na rzecz chodzenia pieszo, a w 2015 roku – jazdy na rowerze.

Ale już wcześniej inicjatywy miasta przynosiły rezultaty: w 2013 roku przeprowadzono wśród mieszkańców ankietę. 26 proc. respondentów przyznało, że zmieniło nawyki transportowe: najczęściej dotyczyło to częstszego korzystania z rowerów, a rzadszego z samochodów. W 2015 roku aż 80 proc. powierzchni miasta znajdowało się w strefie ograniczonej prędkości lub uspokojenia ruchu.

Władze Bristolu chcą, aby miasto stało się liderem aktywnej mobilności, co oznacza, że 80 proc. podróży na dystansie do 8 kilometrów powinno odbywać się pieszo, na rowerze lub komunikacją zbiorową. Wysiłki te nie zostały niezauważone – w 2015 roku Bristol został uhonorowany tytułem Europejskiej Zielonej Stolicy.

Współpraca specjalistów ds. zdrowia i transportu nadal pozostaje raczej wyjątkiem niż regułą. I nawet w Bristolu, który jest tym dobrym przykładem, prawie 40 proc. mieszkańców ma zbyt mało aktywności fizycznej, co kosztuje NHS aż 3,2 mln funtów rocznie (dane z 2016 roku).

Analiza ekonomiczna oceny stanu zdrowia wykazuje bardzo dobrą relację korzyści i kosztów (4:1) chodzenia pieszo i jazdy na rowerze. To oznacza bardzo dobry wskaźnik. Raport roczny Dyrektora Zdrowia Publicznego z 2016 roku dla Bristolu wskazuje, że zainwestowanie w aktywną mobilność 1 funta przyniesie zwrot w wysokości 54 funtów po 5 latach.

Źródło: Eltis

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.