lublin pixabayLublin przygotowuje zbiór zasad ograniczających ilość nośników reklamowych w przestrzeni publicznej. "Kodeks reklamowy" Lublina przewiduje m.in. wykluczenie reklam z kluczowych przestrzeni miasta, w tym zabytkowego zespołu Starego Miasta i Śródmieścia. Przygotowane propozycje będą konsultowane z ekspertami zewnętrznymi, przedstawicielami branży reklamowej i mieszkańcami Lublina.

Przyjęta jesienią 2015 roku tzw. ustawa krajobrazowa dała miastom większe kompetencje w zakresie ochrony krajobrazu. W ślad za nią Lublin rozpoczął prace nad uchwałą regulującą możliwości reklamowania się w przestrzeni publicznej.

Aktualnie w granicach administracyjnych Lublina jest około 3500 systemowych nośników reklamowych - billboardów w formacie dużym lub średnim, oraz dziesiątki tysięcy mniejszych nośników. Znacząca część z nich jest zlokalizowana przy głównych traktach komunikacyjnych, część także w historycznym Śródmieściu. Szczegółowe uregulowania będą oparte na już wprowadzonych i obowiązujących zasadach dla obszarów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego kwartału przy ul. Kapucyńskiej i Peowiaków oraz dla Podzamcza.

W opracowywanej uchwale zespół Miejskiego Konserwatora Zabytków rekomenduje ograniczenie ilości dużych systemowych nośników reklamowych, z ich wykluczeniem z obszaru wpisanego do rejestru zabytków zespołu Starego Miasta i Śródmieścia Lublina oraz innych kluczowych obszarów krajobrazu miasta (np. Podzamcza, gdzie zakaz umieszczania reklam przewiduje obecny plan zagospodarowania przestrzennego).

Wskazywane obszary są wstępną propozycją do dyskusji, brane pod uwagę jako tereny szczególnie istotne z uwagi na ochronę konserwatorską. Dodatkowo uporządkowane zostaną nośniki w innych częściach miasta. Określona zostanie maksymalna ilości szyldów (do 2 dla jednego podmiotu) i ich maksymalna powierzchnia, w zależności od obszaru i charakteru architektury. Uchwałą określi również części elewacji budynków, na których będzie można lokalizować szyldy i inne nośniki reklamowe.

Pierwsze spotkanie konsultacyjne z przedsiębiorcami planowane jest 7 kwietnia w siedzibie Miejskiego Konserwatora Zabytków. Miesięczne konsultacje mają się rozpocząć w połowie kwietnia i trwać do połowy maja. Uwagi można przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Źródło: UM Lublin

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.