edroga238Jak polscy rowerzyści oceniają stan ścieżek rowerowych w swoich miastach? Ile kilometrów pokonują na dwóch kółkach? Jakie rowery kupują i w co je wyposażają? Z największego w Polsce badania opinii rowerzystów przeprowadzonego przez Fundację Allegro All For Planet dowiadujemy się jak wygląda "Rowerowa Polska".

Polacy w coraz większym stopniu stawiają na zdrowy tryb życia, którego nieodłącznym elementem jest aktywność fizyczna, m.in. jazda na rowerze. To co łatwo zaobserwować na ulicach, potwierdzają również badania. Z raportu "Rowerowa Polska" przygotowanego przez Fundację Allegro All For Planet wynika, że 78% polskich rowerzystów korzysta z roweru codziennie lub kilka razy w tygodniu. Średni dystans, który pokonują tygodniowo na rowerze w okresie wiosenno-letnim to aż 60,4 km. Jak się przy tym okazuje, mężczyźni przejeżdżają średnio o 18 km tygodniowo więcej niż kobiety, a mieszkańcy dużych miast pokonują o 10 km więcej niż ci z małych miejscowości i wsi. Co ciekawe, najmniej na rowerze jeżdżą uczniowie i studenci.

Choć zdecydowana większość badanych rowerzystów (93%) korzysta z dwóch kółek w celach rekreacyjnych, ponad połowa wykorzystuje rower w codziennych obowiązkach - jeździ nim do pracy, na uczelnię czy po zakupy.

25565725 2 crop 300x168 b96ceb0a CPO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ku lepszemu

Polacy jeżdżą rowerem coraz częściej i chętniej również dlatego, że poprawia się stan infrastruktury rowerowej w kraju. Zmiany, jakie dokonały się w tym zakresie w ciągu ostatnich pięciu lat pozytywnie ocenia 84% polskich rowerzystów. Najlepszą ocenę wystawiają sygnalizacji świetlnej i oznakowaniom, długości tras i ścieżek rowerowych. Zdaniem badanych rowerzystów w Polsce wciąż brakuje jednak parkingów i stojaków dla rowerów. Zadowolonych z miejsc gdzie można zostawić rower jest tylko 29% ankietowanych.

25565725 3 crop 300x168 b96ceb0a CPO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Polscy rowerzyści są coraz bardziej świadomi tego, jak istotne w ich bezpieczeństwie na drodze jest odpowiednie wyposażenie roweru. I tak blisko 90% badanych rowerzystów posiada oświetlenie. Z zabezpieczeń do rowerów korzysta średnio 75% badanych, a 70% posiada w swoim rowerze dzwonek. Częściej te podstawowe elementy wyposażenia roweru posiadają rowerzyści z dużych miast, a także osoby powyżej 40. roku życia. Posiadanie kasku deklaruje 41% rowerzystów.

Bezpieczny rowerzysta i jego rower

Najczęściej na rower wsiadają mieszkańcy Opola, ale najwięcej kilometrów tygodniowo pokonują mieszkańcy Szczecina. Średnio przejeżdżają oni aż 70 km tygodniowo. Najbardziej zadowolonymi z warunków jazdy w swoim mieście rowerzystami są Gdańszczanie, a najmniej - mieszkańcy Gorzowa Wielkopolskiego. Najwięcej niebezpiecznych sytuacji na drodze odnotowują rowerzyści z Łodzi - w ciągu roku jest to aż pięć zdarzeń spowodowanych przez rowerzystów i sześć, których sprawcami są kierowcy samochodów. Najrzadziej świadkami wypadków są cykliści z Olsztyna.

Największe w Polsce badanie rowerzystów

Fundacja Allegro All For Planet od 2012 roku organizuje “Kręć Kilometry” - największą w Polsce kampanię społeczną z udziałem rowerzystów. Kampania motywuje rowerzystów do zdrowej rywalizacji o nowoczesne stojaki dla swoich miast. Już teraz można bezpiecznie zaparkować na 2138 miejscach w całej Polsce, a po tegorocznej kampanii przybędzie kolejnych 600 takich miejsc. Z okazji 5. edycji kampanii Fundacja przepytała o stan infrastruktury ponad 25 tysięcy aktywnych rowerzystów z całej Polski. W ten sposób powstał największy w Polsce raport obrazujący kulturę rowerową polskich miast. Na raport składają się wyniki ankiet, dane z aplikacji mobilnej Kręć Kilometry oraz dane dotyczące sprzedaży rowerów i akcesoriów rowerowych na platformie Allegro. Raport uzupełniają komentarze ekspertów.

Cały raport dostępny jest na stronie: www.rowerowa-polska.pl.  

Źródło: Grupa Allegro

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.