07Rywalizacja w klasie aut terenowych nie jest tak zacięta jak w przypadku innych segmentów. Tu bardziej niż nowoczesna elektronika i wyszukane wzornictwo liczy się wytrzymałość i zdolność do jazdy w trudnych warunkach.

Duster produkowany jest przez francuski koncern Renault, pod wywodzącą się z Rumunii marką Dacia. Ten średniej wielkości, 4.3-metrowy samochód, nie boi się bezdroży i w zasadzie nie ma konkurentów. Jest najbardziej przystępnym cenowo samochodem w swojej klasie, ceny wersji 4WD rozpoczynają się od 58 600 zł. Wyposażenie standardowe obejmuje klimatyzację, radioodtwarzacz z 4 głośnikami, system wspomagania nagłego hamowania, kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy, czujniki ciśnienia w oponach, czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne z przodu, relingi dachowe, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka oraz centralny zamek i tempomat. Czujniki cofania wyceniono na 750 zł, elektrycznie sterowane szyby tylne na 310 zł, z kolei za podgrzewane fotele trzeba dopłacić 550 zł. Okres gwarancji mechanicznej udzielanej przez producenta wynosi 3 lata lub 100 000 km.

Benzynowy, 114-konny silnik o pojemności 1.6-litra ma prostą konstrukcję bez turbo, zużywa w cyklu mieszanym około 8 l/100 km, pracuje dość kulturalnie i oferuje przyzwoite osiągi. Jak na auto o stosunkowo niewielkim rozstawie osi (2674 mmm), Duster zapewnia pasażerom całkiem dobry komfort jazdy. Fotele są poprawnie wyprofilowane, natomiast na  kanapie z tyłu wolnego miejsca jest nieco mniej niż z przodu. Do pełni szczęścia brakuje też lepszego wytłumienia odgłosów powietrza opływającego nadwozie przy wyższych prędkościach. O ile zarówno przy 100, jak i przy 120 km/h w kabinie jest wciąż przyjemnie cicho, o tyle przy 140 km/h, z którymi możemy legalnie podróżować po naszych autostradach, robi się wyraźnie głośniej. Napęd 4x4 można odłączyć jednym ruchem pokrętła, napędzana wówczas będzie tylko przednia oś. Podczas codziennej eksploatacji przeszkadzać może brak pełnej regulacji położenia kolumny kierownicy (tylko na wysokość).

01020304
Duster może ponadto pochwalić się dobrze zestopniowaną skrzynią biegów (bardzo krótkie pierwsze przełożenie pełni funkcję reduktora) i sporym prześwitem – 21 cm. Co ciekawe, niezależnie od rodzaju nawierzchni, po której porusza się samochód, w kabinie nic nie trzeszczy i nie skrzypi. Kluczowe znaczenie ma tu fakt, że amortyzatory charakteryzują się dużym skokiem i odpornością na przeciążenia podczas jazdy po nierównym podłożu, gdy na wszystkie elementy układu jezdnego działają duże siły. Swoje robi też ogumienie o wysokim profilu (215/65 R16).

Aby w pełni docenić możliwości tego samochodu trzeba zjechać z asfaltu, włączyć napęd 4x4 i zmienić styl jazdy. Zapomnieć o gwałtownym, szybkim kręceniu kierownicą i ostrym wciskaniu pedału gazu czy hamulca. Zamiast tego trzeba postawić na precyzję, umiar i stałe, równe tempo. Oczywiście, w niektórych sytuacjach, bardziej zdecydowane wciśnięcie pedału przyspieszenia może wybawić z najróżniejszych opresji, jest też nieodzowne chociażby w trakcie podjazdu pod strome wzniesienia. Zawsze jednak trzeba to robić w taki sposób, by nie zerwać przyczepności kół z podłożem.

Nie bez znaczenia jest właściwe ustawienie fotela kierowcy, nieco bliżej pedałów niż podczas normalnej jazdy. Pamiętać trzeba ponadto nie tylko o odpowiednim ułożeniu rąk na kierownicy, ale także o... nogach, a w szczególności o lewej stopie, którą opieramy na podłodze. Największe wyzwanie to wbrew pozorom nie zapierające dech w piersiach stromizny, góry czy uskoki, ale połacie błota i piachu. Tego rodzaju przeszkody najlepiej pokonywać z rozpędu, chociaż bez gwałtownych ruchów kierownicą, ponieważ skręcając koła zwiększamy opory ich toczenia, a tym samym ryzyko ugrzęźnięcia.
Z kolei nazbyt śmiałe wciskanie gazu i hamulca często skutkuje zerwaniem przyczepności, a rezultat jest dokładnie ten sam - stoimy w miejscu, zakopując się coraz bardziej.

05060809
W praktyce oznacza to, że nie wystarczy po prostu jechać przed siebie. Wjeżdżając na dany obszar, trzeba zawczasu mieć przygotowany pomysł, jak go pokonać. Najważniejsze bowiem to brnąć do przodu. Niejednokrotnie bardzo, bardzo powoli, ale jednak do przodu. Z kolei zanim zdecydujemy się wjechać w wodę, powodując efektowne rozbryzgi i fontanny, trzeba koniecznie sprawdzić, co znajduje się pod jej lustrem. Warto być przygotowanym na różne niespodzianki.

Duster ma stanowić alternatywę dla aut używanych sprowadzanych zza granicy, często powypadkowych, z  niewiadomą  przeszłością, cofniętym licznikiem czy brakiem jakiejkolwiek historii serwisowej. Największym atutem tego samochodu jest znakomita relacja ceny do jakości oraz dzielność w terenie. Może być to dobra propozycja dla kierowców pozbawionych uprzedzeń, którzy podczas wyboru nowego auta kierują się przede wszystkim rozsądkiem, a nie obecnością takiego czy innego znaczka na masce. Reszty dopełnia niewielka awaryjność, świetne zabezpieczenie antykorozyjne i prosta, solidna instalacja elektryczna pozbawiona wiązek multipleksowych.

Tekst, film i zdjęcia: Jakub Sandecki

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.