Rondo daszynskiego8 marca ruszyły pociągi na drugiej linii metra w Warszawie. Nowa linia podziemnej kolejki połączyła dwa brzegi Wisły - podróż z Pragi i Woli do centrum trwa teraz kilka minut. Pierwszego dnia kursowania linii M2 wszyscy mogli podróżować nią bezpłatnie. Pociągi pokonują całą trasę w około 10-12 min. 

To jakościowy skok w warszawskiej komunikacji: centralny odcinek drugiej linii metra jest najszybszym i najwygodniejszym połączeniem Pragi z centrum, a także po przesiadce na stacji Świętokrzyska, z południową i północną częścią lewobrzeżnej Warszawy. Pociągi kursujące II linią są znakomitą alternatywą dla podróży samochodem, gdyż dojechanie podziemną kolejką z Dworca Wileńskiego na Świętokrzyską zajmie jedynie około 7 minut.

Szacunkowo metro „zabiera” około 25 proc. aut z ulic pomiędzy Wolą a Pragą; podobny procent pasażerów zmieni tramwaje i autobusy na podziemną kolejkę. A to oznacza, że mniej samochodów wjedzie do Śródmieścia i poruszanie się po centralnym rejonie miasta będzie łatwiejsze i przyjemniejsze. Metro to także impuls do rozwoju Pragi – lepsze połączenie z resztą miasta to nowi goście na prawym brzegu Wisły, a co za tym idzie, nowe lokale usługowe, sklepy, instytucje kultury, itp.

Nie do poznania zmieniły się ulice, które były placami budowy metra. Na ul. Prostej, od ronda Daszyńskiego do ronda ONZ, są dwie jezdnie, drogi rowerowe i chodniki, a tramwaje jeżdżą torowiskiem pomiędzy jezdniami i nie muszą się dwukrotnie zatrzymywać przy przejazdach przez jezdnię. Ulica Świętokrzyska przeszła metamorfozę – poszerzono chodniki z granitowych płyt, wyznaczono miejsca parkingowe, drogi dla rowerów. Także na Pradze okolice ostatniej stacji tego odcinka - plac Wileński i ul.Targowa – wyglądają zupełnie inaczej. Ta ostatnia została wyremontowana, przy Ząbkowskiej powstały przejścia dla pieszych na poziomie ziemi. Tramwaje Warszawskie wyremontowały swoje torowiska, nowe przystanki na placu Wileńskim  są usytuowane tak, aby ułatwić przesiadki. Sam plac po remoncie w niczym nie przypomina tego, przez który przechodzili prażanie jeszcze trzy lata temu – są  nowe chodniki, drogi rowerowe, zieleń.

Charakterystycznym widokiem dla centralnego odcinka II linii metra są lekkie, szklane konstrukcje zadaszeń, osłaniające wejścia do wszystkich stacji. Każda stacja ma też inny kolor: czerwony, żółty, fioletowy, niebieski i w odcieniach zieleni.

Centralny odcinek metra jest kręgosłupem II linii – za kilka lat trasa wydłuży się o kolejne stacje – trzy na zachód i trzy na północny-wschód.

Źródło: UM Warszawa

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.