dom cienOd 4 maja trwa Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ogłoszony przez ONZ. To już trzecia edycja tego wydarzenia, tym razem poświęcona bezpieczeństwu dzieci. Jego celem jest zwiększenie świadomości, szczególnie wśród najmłodszych, na temat możliwości uniknięcia wypadków drogowych oraz zachęcenie do odpowiedzialnych zachowań np. stosowania kasków ochronnych, zapinania pasów bezpieczeństwa czy noszenia elementów odblaskowych po zmroku.

Aby pomóc dorosłym zrozumieć, skąd wynikają pewne zachowania młodszych dzieci na drogach, Instytut Transportu Samochodowego zestawił informacje dotyczące funkcjonowania ich zmysłów oraz czynności intelektualnych na tym etapie rozwoju.

Widzenie:
-    Pole widzenia dziecka mieści się na wysokości około 1 m nad ziemią,
-    Kąt widzenia osoby dorosłej wynosi 180°, natomiast dziecka w wieku do 8 lat – 70°, dlatego dziecko widzi tylko to, co jest przed nim,
-    Dzieci słabo odróżniają odcienie barw. Mają trudności z dostrzeżeniem małego ciemnego samochodu na tle szarej nawierzchni,
-    Potrzebują około 3-4 sek., aby odróżnić stojący samochód od samochodu jadącego powoli,
-    Mylą pojęcia „widzieć” i „być widziany”. Wydaje się im, że jeśli oni widzą samochód, również kierowca tego samochodu ich widzi,
-    Dzieci mają trudności z rozróżnieniem wielkości i odległości. Myślą, że mały samochód jest bardziej oddalony niż duża ciężarówka.

dom autoSłyszenie:
-    Dziecko ma dobry słuch, ale nie jest w stanie określić dokładnie źródła dźwięków,
-    Hałas, szczególnie dotkliwy w dużych miastach, rozprasza dziecko i utrudnia mu koncentrowanie się na ruchu drogowym,
-    Dziecko reaguje tylko na jeden dźwięk jednocześnie, ten który jest dla niego najważniejszy.

Zależność przyczynowo-skutkowa:
-    Dziecko w młodszym wieku szkolnym w ruchu drogowym ma trudności ze zrozumieniem zależności pomiędzy przyczyną i skutkiem,
-    Często nie potrafi prawidłowo przewidzieć, jak zmieni się sytuacja na drodze.

Ocena odległości:
-    Dziecku droga wydaje się krótsza, jeśli na jej końcu znajduje się obiekt, którym jest zainteresowane,
-    Dzieci nie mają poczucia czasu – czas płynie dla nich najszybciej, gdy się bawią,
-    Prędkość jest stosunkiem odległości i czasu – dziecko, które ma trudności z oceną odległości i upływem czasu, nie potrafi także prawidłowo ocenić prędkości.

Pozostałe:
-    Dziecko nie potrafi myśleć jednocześnie o kilku rzeczach na raz i reagować na nie,
-    Osoby, miejsca i przedmioty znane dziecku dają mu fałszywe poczucie bezpieczeństwa,
-    Dziecko utożsamia samochód z przyjaznym przedmiotem, kojarzącym się z przyjemnością. Sądzi także, że kierowcy, najczęściej identyfikowani z rodzicami, nie mogą wyrządzić mu krzywdy,
-    Dziecko myśli, że przejście dla pieszych, szczególnie gdy jest wyposażone w sygnalizację świetlną, jest miejscem, gdzie nie może stać się nic złego i zapomina o zagrożeniach,
-    Dzieci uczą się zachowań w ruchu drogowym przede wszystkim przez naśladownictwo (modelowanie), czynności, które przedtem wykonywał ktoś inny np. rodzice, dziadkowie, rodzeństwo, koledzy, nauczyciele,
-    Dziecko naśladuje dorosłych w ruchu drogowym, ale może wyciągać błędne wnioski z ich obserwacji,
-    Rodzice to pierwsi najważniejsi nauczyciele. Muszą umożliwić dziecku zrozumienie, dlaczego czegoś nie wolno oraz pokazać, jak należy się zachowywać dostarczając pozytywnych wzorców zachowań.

Źródło: ITS

Komentarze  
user1
0 #1 user1 2015-05-05 18:27
"Jego celem jest zwiększenie świadomości, szczególnie wśród najmłodszych, na temat możliwości uniknięcia wypadków drogowych"

Ale dzieci nie kierują samochodami. W ruchu drogowym największym źródłem zagrożenia dla najmłodszych są samochody, więc trzeba przede wszystkim uświadamiać kierowców, w jaki sposób mogą uniknąć doprowadzenia do tragedii, zamiast wciskać dzieciom kaski.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.