Już w nieodległej przyszłości samochody będą wyposażone w nowoczesne oprogramowanie poprawiające w znaczny sposób bezpieczeństwo jazdy oraz obsługujące systemy komunikacji audiowizualnej oraz nawigacyjnej. Będzie to jednolite, zintegrowane oprogramowanie komunikujące się z centralnym serwerem, kompleksowo zastępujące obecnie stosowane zestawy wielu różnego typu urządzeń i aplikacji instalowanych w samochodach. Właśnie powstają nowe rozwiązania ICT (information and communications technology) dla samochodów elektrycznych.

Prowadzone obecnie prace dążą do zmniejszenia obecnego poziomu złożoności architektury ICT w pojazdach przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia energii i zwiększeniu jego mocy. Ta koncepcja jest obecnie testowana w dwóch prototypach samochodów elektrycznych. W efekcie eksperci chcą w pełni ocenić korzyści stosowania scentralizowanej architektury ICT.

Projekt pod nazwą RACE (Robust and Reliant Automotive Computing Environment for Future eCars) prowadzony będzie przez najbliższe trzy lata i jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Technologii.

Już obecnie kierowcy wykorzystują zaawansowaną funkcjonalność samochodów, która poprawia komfort, bezpieczeństwo i osiągi pojazdów. Z powodzeniem stosowane są systemy zapobiegania blokowania kół (ABS), kontroli trakcji (ASR), program stabilizacji (ESP), asystent parkowania i hamowania awaryjnego, rozpoznawania pasa ruchu, kontroli zachowania bezpiecznej odległości między pojazdami w ruchu drogowym oraz tempomat. Ilość stosowanych elementów w postaci autonomicznych układów elektronicznych w znaczny sposób podraża koszty produkcji i późniejszej eksploatacji. Stosowane są różne systemy transmisji danych, a wprowadzenie ewentualnych zmian w oprogramowaniu jest skomplikowane i często wiąże się z wymianą całego układu, a czasem możliwe jest wyłącznie podczas produkcji pojazdu. Technologia ICT ma umożliwić pełną integrację wszelkich funkcji samochodu w jednym centralnym komputerze wyposażonym w odpowiednie aplikacje i jeden zunifikowany system transmisji danych. Zaletą rozwiązania będzie możliwość dokonywania zmian poprzez aktualizację oprogramowania oraz wymiany samych urządzeń przy pomocy technologii Plug &Play, w taki sam sposób, jak to ma miejsce w komputerach osobistych. Dodatkowe okablowanie i urządzenia sterujące staną się zbędne. Nowa technologia umożliwi w pełni nieograniczony rozwój innowacyjnych funkcji, w tym rozwiązania stosowane do tej pory m.in. w lotnictwie – w postaci autopilota, umożliwiającego prowadzenie pojazdu w sposób automatyczny.

W elementy architektury ICT wyposażane są obecnie dwa samochody elektryczne o nazwie „Evolution”. Ich kierowcy będą mogli wykorzystać m.in. automat wspomagający parkowanie oraz ładowanie indukcyjne. Partnerami realizującymi projekt są: Siemens, TRW Automotive, AVL, Uniwersytet w Stuttgarcie, Uniwersytet Techniczny w Monachium, Fraunhofer Institut w Monachium oraz instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu drogowego AIESEC oraz RWTH Aachen.

Źródło: SIEMENS

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.