MG 0410Aż 30 nowoczesnych Solarisów wyjedzie po Świętach Bożego Narodzenia na ulice Katowic. - Ta inwestycja, która jest częścią większego projektu dofinansowywanego ze środków unijnych o wartości ponad 100 mln zł, wpisuje się znakomicie w nasze inne działania, które mają na celu zachęcać mieszkańców Katowic i całej aglomeracji do korzystania z transportu publicznego, m.in. budowę centrów przesiadkowych, czy linii tramwajowej na południe miasta - mówił Marcin Krupa, prezydent Katowic.

PKM Katowice Sp. z o.o. na nowe autobusy pozyskała dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na kwotę 85,5 mln zł, czyli 85% całego projektu.

Środki na zakup pojazdów zostały pozyskane w ramach „Osi Priorytetowej IV: Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna”. W ramach wspomnianego projektu zostanie łącznie zakupionych 100 autobusów. W 2015 r. PKM Katowice zakupiło 20 autobusów (jako wkład własny). Do końca tego roku na drogi wjedzie 30 nowych Solarisów, natomiast w latach 2017-2018 do użytku wejdzie 50 kolejnych autobusów (40 zwykłych i 10 elektrycznych). Koszt zakupu bieżącej partii 30 Solarisów, które po świętach ruszą w trasy, wyniósł 30 mln zł.

Spośród 30 pojazdów, 15 to modele Solaris Urbino 18 (a więc autobusy przegubowe), a kolejne 15 to Solarisy Urbino 12 (krótkie). - Nowe autobusy zastąpią najbardziej wyeksploatowane pojazdy IKARUS oraz Jelcz 120 MM/2. W rezultacie pozwoli to na całkowite wycofanie autobusów wysokopodłogowych z obsługiwanych przez nas linii komunikacyjnych już z końcem 2016 r. – mówi Helena Ulanowska, prezes zarządu PMK Katowice. Solarisy zostaną uruchomione przede wszystkim na liniach, których trasy przebiegają głównie przez Katowice, ale także przez Chorzów i Siemianowice Śląskie.

Wysoki standard dla pasażerów
 MG 0378- Stawiamy na nowoczesne rozwiązania. Każdy z 30 Solarisów jest wyposażony w ładowarki USB (6 lub 10 w zależności od modelu) oraz darmową sieć WiFi dla pasażerów. Oczywiście pojazdy są wyposażone w ogrzewanie i dwustrefową klimatyzację (dla pasażerów i kierowcy) i szereg innych udogodnień, takich jak: duży i czytelny wyświetlacz wewnątrz pojazdu, na którym pojawiają się informacje o trasie przejazdu, głosowe zapowiedzi przystanków, czy też monitoring przestrzeni pasażerskiej – podkreśla prezydent Marcin Krupa.

Pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich, matki z dziećmi w wózkach, a także podróżnych z większym bagażem na pewno ucieszy dość duża przestrzeń, jaką oferuje Solaris przy środkowych drzwiach. Producent maksymalnie wykorzystał polskie przepisy i pojazdy tej marki w obecnej generacji mają 2,55 metra szerokości, co jest najwyższą dopuszczalną szerokością autobusu na polskich drogach. Tak duża szerokość sprawia, że wnętrze wozów jest bardzo przestronne, a przejście przez jego środek bardzo wygodne.

Wprowadzono dodatkowe udogodnienia dla niepełnosprawnych, takie jak np. dodatkowe oświetlenie pomostów wejściowych, alfabet Brailla na przyciskach, czy tzw. „przyklęk” i platforma dla wózków inwalidzkich.

Przydatną funkcją jest tzw. „ciepły guzik”. Jego działanie polega na przyzwoleniu pasażerom na samodzielne otwieranie drzwi. Kierowca podjeżdża na przystanek i aktywuje tę funkcję, a pasażerowie za pomocą przycisków umieszczonych przy drzwiach (również na zewnątrz) sami je sobie otwierają. Dzięki temu otwierane są jedynie te drzwi, z których pasażerowie chcą skorzystać. Ma to znaczący wpływ na wydajność klimatyzacji bądź ogrzewania, a zatem na utrzymanie pożądanej temperatury w pojeździe.

Ważna jest ekologia
Zakup nowych pojazdów przyczynia się też do wzmacniania wizerunku Katowic jako miasta ekoodpowiedzialnego. Wszystkie pojazdy wyposażone są w ekologiczne jednostki napędowe spełniające normę emisji spalin EURO 6. W Solarisach zainstalowane jest także nowoczesne oświetlenie w technologii LED, które jest znacznie wydajniejsze od tradycyjnych świetlówek.

Źródło: UM Katowice

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.