22 września kierowcy samochodów mogli za darmo podróżować w Krakowie komunikacją miejską, jednak nie tylko to ma ich przekonać do transportu zbiorowego. - Najważniejszą promocją komunikacji miejskiej są same inwestycje, a szczególnie rozbudowa linii tramwajowych – podkreśla Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa.
Dr inż. Marek Bauer z Politechniki Krakowskiej uważa, że rozbudowa systemu tramwajowego jest najefektywniejszym sposobem na rozwiązanie problemów komunikacyjnych. - Zaletami szybkiego tramwaju są też relatywnie niskie, choćby w porównaniu z metrem, koszty inwestycyjne i eksploatacyjne, a także możliwość stworzenia gęstej i spójnej sieci połączeń, oferującej powiązania alternatywne np. w przypadku awarii – zaznacza ekspert.
Na zalety komunikacji tramwajowej coraz mocniej zwraca uwagę również Unia Europejska, podkreślając, że są to pojazdy ekologiczne, bardziej pojemne, odporne na korki i choć infrastruktura tramwajowa jest droższa od np. autobusowej, to już eksploatacja przynosi większe oszczędności - średnia dla autobusu to około 10 lat, a dla tramwaju już około 30 lat.
Sieć tramwajowa wymaga stałej rozbudowy. W najbliższych latach planowane jest np. powstanie Szybkiego Tramwaju do osiedla Azory. Obecnie przygotowywana jest koncepcja tej inwestycji, która będzie konsultowana z mieszkańcami. Rok 2016 to czas zdobycia decyzji środowiskowych, a potem w kolejnych latach ruszy realizacja, której finał ma nastąpić najpóźniej do 2020 roku. Nowa trasa ma być funkcjonalnie połączona z drugą oczekiwaną linią do Górki Narodowej. Niewykluczone, że oba newralgiczne odcinki będą powstawać równolegle w czasie. Szacunkowe koszty to 100 mln zł (linia na Azory) i 250 mln zł (Krowodrza Górka).
Ponadto, w ubiegłym roku zakończyły się także konsultacje społeczne dotyczące budowy trasy tramwajowej od Meissnera do Mistrzejowic. W gotowej już koncepcji trasy przewidziana jest m.in. budowa tunelu pod rondem Polsadu.
Źródło: UM Kraków