11 października przedstawiciele MPK SA i firmy Solaris Bus & Coach S.A. podpisali umowę na dostawę 20 nowych elektrycznych autobusów do Krakowa. Bezemisyjne pojazdy zaczną wozić krakowian w połowie 2017 roku.
Wśród pojazdów, które zamówiło krakowskie MPK jest 17 autobusów 12-metrowych i 3 autobusy przegubowe o długości 18 metrów.
- W historii MPK SA nie było jeszcze tak dużych zakupów autobusów. W 2016 i 2017 roku, z myślą o mieszkańcach Krakowa, zamówiliśmy prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe. To przybliża nas do chwili, w której w centrum miasta będą kursować wyłącznie pojazdy spełniające najwyższe normy ochrony środowiska – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Wszystkie zamówione pojazdy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, w którym za bilet będzie można zapłacić monetami i kartą płatniczą, monitoring oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Baterie autobusów będą ładowane przez zamontowany na dachu pantograf, a podczas przebywania w zajezdni przez wtyczkę.
Producent z Bolechowa dostawę 17 autobusów 12-metrowych wycenił na ponad 34,8 mln zł netto, a autobusów przegubowych na niespełna 8 mln zł netto. Zamówienie 20 autobusów elektrycznych jest częścią dużego projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Oprócz 20 autobusów elektrycznych MPK kupiło 60 autobusów 12-metrowych, 12 autobusów hybrydowych i 15 autobusów typu midi.
Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym została uruchomiona linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. 29 kwietnia 2014 roku na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego zaczęły wozić pasażerów autobusy elektryczne.
Źródło: MPK w Krakowie