Metrostav TunelMetrostav, czeska spółka budowlana specjalizująca się w realizacji projektów infrastrukturalnych, zrealizowała najdłuższy tunel kolejowy w Czechach. Ponad 4-kilometrowy odcinek, wydrążony we wzgórzach Chlum i Homolka, jest kluczowym elementem modernizacji linii kolejowej Rokycany – Pilzno.

Ten fragment trasy stanowi o efektywnym funkcjonowaniu całej linii kolejowej, która łączy Pragę z granicą niemiecką. Należy on także do transeuropejskiej sieci kolejowej, jak również jest jedną z najistotniejszych części czeskiego systemu transportowego i tranzytowego. Łączna wartość modernizacji odcinka Pilzno – Rokycany wynosi ok. 4 mld koron (147,6 mln euro ). Rozpoczęcie drążenia drugiego, północnego tunelu w Kyšicach planowane jest na sierpień 2016 r., natomiast ukończenie przebudowy całej trasy kolejowej przewidywane jest w 2018 roku.

Przebicie południowego tunelu łączącego Pilzno z Rokycanami, oddalonymi od stolicy Czech o ok. 90 km, trwało 1,5 roku. Prace techniczne były niezwykle skomplikowane ze względu na długość tunelu, ponad 4 km, oraz niestabilność geotechniczną gruntu, m.in. niespodziewaną twardość skały wzgórz Chlum i Homolka. Metrostav planuje rozpoczęcie robót związanych z  drążeniem kolejnej, północnej, nitki tunelu w sierpniu br. Prace modernizacyjne tego odcinka mają na celu osiągnięcie wyższych parametrów technicznych trasy kolejowej, w tym skrócenie czasu przejazdu pociągów i zwiększenie bezpieczeństwa operacji ruchu kolejowego, a w przyszłości także umożliwienie ruchu pociągów dużej prędkości. Tunele w Ejpovicach zostały zaprojektowane zgodnie z inter-operacyjnymi wymaganiami UE dla europejskich sieci kolejowych. Finalnie, dzięki przebudowie, długość odcinka zmniejszy się z 20 do 14 kilometrów, natomiast czas podróży z Pragi do Pilzna ulegnie skróceniu do poniżej godziny.

- Tunel kolejowy w Ejpovicach na trasie Pilzno – Rokycany jest najdłuższym tego typu obiektem w Czechach, dlatego przywiązywaliśmy dużą wagę do sprawnej i profesjonalnej realizacji inwestycji. W tym celu skorzystaliśmy z tarczy drążącej w nowoczesnej technologii TBM (Tunnel Boring Machines), którą będziemy również posługiwać się podczas prac nad północnym tunelem. Gwarantuje ona bezpieczeństwo, a także w znaczący sposób przyspiesza prowadzenie robót. Linia, której fragment modernizuje firma Metrostav, jest istotną częścią składową całego systemu kolejowego w Czechach i przyniesie pozytywne zmiany zarówno dla pasażerów, jak i dla całego transportu europejskiego – mówi Radim Čáp, dyrektor Metrostav Polska.

Firma prowadziła prace z pomocą najnowocześniejszej technologii TBM (Tunnel Boring Machines), w wyniku której powstaje gotowy tunel zbudowany z betonowych pierścieni. Zmechanizowana tarcza drążąca Victoria umożliwia realizację odwiertów w różnych typach gleb oraz litej skale, a jej główne zalety to szybkość i bezpieczeństwo.

Inwestycja w liczbach:
- Maksymalny dzienny postęp w trakcie wiercenia w tunelu w Ejpovicach wynosił 32 metry
- Na realizację jednej nitki tunelu potrzebne jest ponad 2 tysiące betonowych pierścieni
- Waga tarczy Victoria to ok. 1800 ton
- Tarcza ma 115 metrów długości
- Głowica tnąca posiada średnicę prawie 10 metrów

Źródło: Metrostav

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.