edroga139Trwa spór o wprowadzenie zakazu wjazdu tirów do Łodzi i miast ościennych. W październiku na nowo otwartym odcinku autostrady A1 zostanie wprowadzona opłata viaTOLL. Władze Łodzi i gmin ościennych obawiają się, że kierowcy tirów znów będą korzystać z dróg lokalnych, aby uniknąć opłat.

Władze Łodzi chciały ograniczyć ruch ciężkich pojazdów w mieście, na co zaprotestowały gminy Aleksandrów Łódzki, Konstantynów  Łódzki i Zgierz, przez które musiałyby jeździć tiry. Ostatecznie samorządowcy porozumieli się i dziś protestują wspólnym głosem.

- Drogi krajowe przechodzą przez centra miast i nie są przystosowane do tego typu ruchu. Drogi są wąskie, bez poboczy, bezpośrednio przy nich znajdują się szkoły, kościoły - alarmował burmistrz Aleksandrowa Jacek Lipiński. - U nas tiry jeżdżą przez największe osiedle - wtórował mu wiceprezydent Zgierza Bogdan Bączak. - Nie ma pewności, czy substancja miejska wytrzyma kolejny najazd ciężarówek

Jan Michajłowski, dyrektor Wydziału Infrastruktury Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego, poprosił uczestników spotkania, aby przedstawili analizy, z których wynikają ich obawy. - Mimo otwarcia autostrady między Tuszynem a Strykowem ruch tranzytowy przez Łódź nadal trwa - zapewniała  prezydent Hanna Zdanowska. - Tiry jeżdżą głownie wieczorami, kiedy nie działają światła.

Maciej Tomaszewski z GDDKiA zaproponował, aby poczekać do wprowadzenia opłat viaTOLL i dopiero wtedy przeprowadzić badania. Dyrektor Tomaszewski przypomniał, że zarządcy dróg powiatowych mają prawo wprowadzać własną organizację ruchu, ale dróg krajowych zamykać nie można. Jego zdaniem problem rozwiąże się, gdy do użytku zostanie oddana zachodnia obwodnica Łodzi. Budowa S14 ma ruszyć w marcu 2017, a zakończenie inwestycji planowane jest na wiosnę 2020 roku. - Kiedy powstanie pełny ring wokół Łodzi, życie mieszkańców się polepszy.

Władze Łodzi, Konstantynowa, Aleksandrowa i Zgierza nie zamierzają czekać i mają pomysł, jak problem rozwiązać. Chcą, aby na węźle Brzeziny wprowadzono zakaz wjazdu tirów na drogę nr 72 od strony wschodniej oraz zakaz wjazdu na drogę 71 na węźle Stryków dla tirów jadących od północy. Dzięki temu na drogach 71 i 72 ciężarówki poruszałyby się w jednym kierunku. Gminy aglomeracji łódzkiej chcą też, aby na autostradzie A1 między Tuszynem a Strykowem nie pobierano opłat viaTOLL - dzięki temu rozwiązaniu kierowcy ciężarówek nie będą mieli pokusy, by skręcać do miast.

Wicewojewoda Karol Młynarczyk zasugerował poszukanie jeszcze innego rozwiązania, które nie będzie związane z zawieszeniem opłat na autostradzie, a zadowoli wszystkie zainteresowane gminy.

- GDDKiA nie ma kompetencji do wprowadzania zakazu wjazdu na drogi krajowe ani do zawieszania opłat. Możemy tylko przekazać wnioski gmin do Ministerstwa Infrastruktury i do Rady Ministrów - odpowiedział Maciej Tomaszewski.

Przedstawiciele gmin uzgodnili, że wspólnie wystosują pisma do ministra infrastruktury w sprawie wprowadzenia zakazu wjazdu dla tirów na drogi 71 i 72 oraz do Rady Ministrów w sprawie niepobierania opłat na A1 na odcinku Tuszyn-Stryków.

Źródło: Łódzki Urząd Wojewódzki

Komentarze  
Andrzej
0 #1 Andrzej 2016-08-30 13:44
Tak gwoli scislowsc zeby do konca byc profesjonalnymi: TIR Transport International Routier czyli Międzynarodowy Transport Drogowy. Oznacza to ze ciezarowki nieoznakowane tablica TIR sa mile widziane w Lodzi?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.