made with love from Joomla.it

image002Osiem firm złożyło swoje oferty w przetargu na budowę węzła przesiadkowego Zawodzie w ramach inwestycji „Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych”. Najżniższa z zaproponowanych kwot na realizację zadania to niespełna 61,5 mln zł (konsorcjum NDI S.A., Construcciones y Promociones BALZOLA S.A.), a najwyższa - prawie 86 mln zł (STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o.). Katowice i Tramwaje Śląskie S.A. zamierzają przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia ok. 79 mln zł brutto.

 

Węzeł będzie położony na prawym brzegu Rawy, pomiędzy ulicami: Bagienną, Krakowską, Łączną i 1 Maja. Jest to kolejna inwestycja realizowana w ramach Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych planowanych w perspektywie finansowej UE 2014-2020. Dotychczas rozstrzygnięto przetarg na węzeł Ligota.

Inwestycja w Zawodziu obsłuży połączenia: autobus-tramwaj-komunikacja indywidualna, w tym zarówno samochód i rower. Przetarg obejmuje budowę węzła wraz z oświetleniem, odwodnieniem i infrastrukturą towarzyszącą. W skład inwestycji wejdą: budynek dworca, dwa parkingi naziemne dla samochodów, wiata dla rowerów, wiaty peronowe, miejsca postojowe dla autobusów i punkty Kiss&Ride, z przeznaczeniem dla krótkotrwałego postoju do ok. 3 min oraz postój dla taksówek. Wykonawca węzła zostanie ponadto zobowiązany do wykonania systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, biletomatów oraz urządzenia zieleni i małej architektury. Wybrana w przetargu firma będzie miała 22 miesiące na zrealizowanie zamówienia.  

- Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo, węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, a co nie mniej ważne, przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach, co zmniejszy hałas i emisję spalin oraz korki – mówi prezydent Katowic Marcin Krupa.

Celem projektu jest rozwój przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu miejskiego oraz promowanie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego transportu.

- Jak węzły przesiadkowe będą działać w praktyce? Kierowca lub rowerzysta zostawia swój pojazd na parkingu za darmo, na podstawie biletu miesięcznego komunikacji publicznej, a następnie kontynuuje podróż tramwajem, autobusem lub pociągiem w kierunku śródmieścia – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta.  

Na węzły przesiadkowe w Brynowie, Ligocie i Zawodziu Katowice uzyskały dofinansowanie w wysokości ponad 120 mln zł (co stanowi 85% kosztów tych inwestycji).  

Źródło: UM Katowice

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.