Mobilność

Jakie prawa mają strażnicy miejscy?Czy straż miejska ma podobne prawa do policji? Na jakich zasadach może odbywać się kontrola ruchu drogowego przez straż miejską i za co może karać kierowców? Jak wygląda sprawa rejestrowania wykroczeń za pomocą fotoradarów? Czy strażnicy miejscy mają podobne uprawnienia jak policja?

Strażnicy miejscy (gminni) nie mają takich samych możliwości kontroli na drodze jak policjanci. Mogą jednak kontrolować m.in. kierujących pojazdami, niestosujących się do zakazu ruchu w obu kierunkach, uczestników ruchu naruszających przepisy o: zatrzymaniu lub postoju pojazdów, ruchu motorowerów, rowerów, pojazdów zaprzęgowych oraz o jeździe wierzchem lub pędzeniu zwierząt oraz o ruchu pieszych. W ramach wykonywania czynności w trakcie kontroli ruchu drogowego strażnicy są upoważnieni do: zatrzymywania pojazdów, sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem lub jego używaniem.

Sygnalizator bez czy z dodatkowymi informacjamiJeśli jest sygnał żółty uprzedzający kierowców o zmianie światła na czerwone, to czemu ma służyć dodatkowa informacja wyświetlana na odlicznikach czasu? Czy licznik czasu sygnalizatorów faktycznie optymalizuje ruch? Takie pytania nurtują inżynierów ruchu. Zadaliśmy je w rozmowie z dr. hab. inż. Januszem Chodurem, pracownikiem Katedry Budowy Dróg i Inżynierii Ruchu Politechniki Krakowskiej.

Rowerzysta legalnie ominie korkiZgodnie z projektem nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym rowerzyści będą mogli prawą stroną ominąć samochody stojące w korku, a podczas deszczu lub śnieżycy wjechać na chodnik.

Projekt przewiduje także stworzenie pasa ruchu dla rowerów na jezdniach i śluz rowerowych. Śluzy będą wyznaczoną częścią na jezdni przed skrzyżowaniem, z której skorzystają rowerzyści, aby zająć lewy pas ruchu przed samochodami.

Rowerzyści będą mogli skorzystać z chodnika w razie złych warunków pogodowych - ulewy, mgły, śnieżycy. Natomiast w zimie będą mogli używać opon z trwale w nich umieszczonymi elementami przeciwpoślizgowymi, np. kolcami.

Wśród propozycji znalazły się także takie, jak możliwość przewożenia dzieci w specjalnej przyczepce, dostosowanej do przewozu osób.

Bezprawne urządzenie i karna odpowiedzialnośćZastosowanie wyświetlaczy nie poprawia bezpieczeństwa ruchu. Wręcz przeciwnie - bezpieczeństwo może zostać pogorszone. Informowanie przed czasem o okresie pozostającym do załączenia światła zielonego nie jest więc w żaden sposób korzystne. Dlaczego? Poniżej publikujemy opinię nawiązującą do komentarzy w cyklu artykułów poświeconych temu urządzeniu i jego funkcjom: Czy odliczać czas na skrzyżowaniach – I. TAK, Czy odliczać czas na skrzyżowaniach – II. NIE, Czy odliczać czas na skrzyżowaniach – III. TAK, ALE….

Policja będzie już mogła karać osiedlowych piratówSkończy się samowola kierowców w parkowaniu na osiedlowych uliczkach czy lekceważenie praw inwalidów na parkingach pod sklepami. Przepisy kodeksu drogowego zostaną rozszerzone także na drogi wewnętrzne – przewiduje przyjęty wczoraj przez rząd projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym, który przygotowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Nowe propozycje sprawią, że policja i straż miejska będą mogły karać mandatami kierowców, którzy zbyt szybko jeżdżą po osiedlach czy parkują, nie zważając na znaki drogowe. Pod supermarketami zostaną ukarani ci kierowcy, którzy blokują miejsca przeznaczone dla niepełnosprawnych. Jednak w takiej sytuacji nie tylko zapłacą 500 zł mandatu. Policja lub straż miejska będą mogły zlecić również odholowanie takiego pojazdu na parking depozytowy.

ITS w bezpieczeństwie transportuSpośród wielu czynników znacząco zwiększających ryzyko powstania wypadku drogowego szczególne znaczenie ma prędkość. Wpływ prędkości na prawdopodobieństwo powstania wypadku badało już wielu; zacytujemy tu jedynie dwie prace: starszą (Finch, 1994) z TRL oraz nowszą (Elvik, 2004) z TOI w Oslo. Prędkość jako jedyny czynnik sprawczy występuje najczęściej w wypadkach pojedynczych pojazdów wypadających z drogi, na przykład na łukach. Ponieważ straty powstałe w wyniku wypadku spowodowanego przez nadmierną prędkość są proporcjonalne do kwadratu prędkości, jej wpływ na skutki wypadków są znacznie większe niż w przypadku innych czynników.