peugeot 308 01Niewielka 208-ka dała się poznać jako solidne i stylowe auto, idealne do miasta. O numer większa 308-ka to już pełnoprawny kompakt z prawdziwego zdarzenia.

 

Od modelu 208 dzieli go kilkanaście cm więcej na plus, w każdą stronę – na wysokość, szerokość i długość (nadwozie ma 4253 mm długości przy rozstawie osi wynoszącym 2620 mm). Większy jest też bagażnik (398 litrów) oraz – oczywiście – cena. Dołożyć trzeba minimum 15 000 zł, ponieważ najtańsza wersja kosztuje 68 000 zł (napędzana benzynowym, 3-cylindrowym silnikiem 1.2 PureTech o mocy 110 KM).

Wyraźnie wyższy jest komfort jazdy. Pod względem wytłumienia niepożądanych hałasów, jest to niemal poziom większej 508-ki, a więc klasy średniej. Sprężysto zestrojone zawieszenie ze sporym skokiem powoduje, że kultura pokonywania różnego rodzaju wybojów jest wyższa niż w małej 208-ce. Układ kierowniczy jest precyzyjny, nadwozie nie wykazuje tendencji do przechyłów i jest niewrażliwe na zmiany obciążenia powodowane np. nagłym ujęciem gazu podczas pokonywania łuków. A wszystko to przy klasycznym i nieskomplikowanym konstrukcyjnie układzie jezdnym (kolumny MacPhersona z przodu oraz belka skrętna z tyłu).

peugeot 308 02peugeot 308 03peugeot 308 04peugeot 308 05peugeot 308 06peugeot 308 07

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Większe rozmiary to również przestronniejsza kabina i bardziej rozbudowana deska rozdzielcza, wykonana z lepszych materiałów i dokładniej spasowana. Za kierownicą o niewielkiej średnicy większość osób bez problemu znajdzie wygodną pozycję, oczywiście kolumnę można ustawiać w dwóch płaszczyznach. Duże i czytelne wskaźniki podświetlono ciepłym, jasnym światłem i umieszczono zauważalnie wyżej niż zazwyczaj, bezpośrednio pod krawędzią szyby. Sterownik tempomatu z kolei znajduje się nie na kole kierownicy, ale na jej kolumnie, dzięki czemu zawsze pozostaje nieruchomy, a tym samym łatwo dostępny.

Nie sposób narzekać na osiągi podstawowej wersji, bo moment obrotowy o wartości 230 Nm pozwala na bezstresowe wyprzedzanie, a jednocześnie nie skazuje na bankructwo przy dystrybutorze na stacji paliw. Poruszając się wyłącznie po mieście, zużyjemy nie więcej niż 7 litrów benzyny na każde 100 przejechanych kilometrów. Jeżeli z kolei w tzw. trasie będziemy przestrzegać ograniczeń prędkości, korzystać z wysokich przełożeń i delikatnie operować pedałem przyspieszenia, to uzyskanie wyniku rzędu 5 litrów / 100 km nie będzie stanowić problemu.

peugeot 308 08peugeot 308 09peugeot 308 10peugeot 308 11peugeot 308 12peugeot 308 13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kultura pracy jest wysoka, trudno zorientować się, że pod maską pracują tylko 3 cylindry, gdyż wibracje zostały doskonale wytłumione. Nietypowy jest jedynie charakterystyczny dźwięk pojawiający się przy wyższych obrotach, przypominający odgłosy wydawane przez nieprodukowane już i rzadko spotykane, 5-cylindrowe jednostki napędowe. Silnik PureTech jest obecny na rynku od prawie 7 lat, był w tym czasie kilkukrotnie nagradzany w rozmaitych konkursach, a opinie użytkowników i mechaników na jego temat są pozytywne.

Najbardziej optymalna wydaje się kosztująca 80 000 zł wersja wyposażeniowa Allure, posiadająca m.in. automatyczną dwustrefową klimatyzację, system multimedialny z ekranem dotykowym czy system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy oraz reflektory przednie typu LED, które do niedawna zarezerwowane było wyłącznie dla znacznie droższych aut klasy wyższej. Dają one światło o temperaturze barwowej na poziomie 5500 Kelwinów, a więc zbliżonej do światła dziennego, zmniejszając tym samym obciążenie oczu kierowcy. Takimi parametrami nie mogą pochwalić się nawet reflektory ksenonowe (o zwykłych halogenowych nie wspominając), a jednocześnie pobór mocy i emisja ciepła są o blisko połowę mniejsze, co z kolei sprzyja dłuższej i bezawaryjnej eksploatacji.

peugeot 308 14peugeot 308 15peugeot 308 16peugeot 308 17peugeot 308 18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Za dopłatą w wysokości 5000 zł dostępny jest 6-stopniowy „automat”, a także aktywny tempomat utrzymujący stały odstęp od pojazdu poprzedzającego (3000 zł) oraz monitoring tzw. martwego pola podnoszący poziom bezpieczeństwa podczas zmiany pasa ruchu (800 zł). Zamówić można również system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania silnika (2000 zł), szklany dach panoramiczny doświetlający wnętrze (1800 zł) i podgrzewane przednie fotele (700 zł), które nietrudno docenić jesienią i zimą. Okazuje się więc, że kompletnie wyposażony samochód będzie kosztować blisko 100 000 zł. To dużo, ale konkurencja w ogólnym rozrachunku ceni się podobnie.

Chociaż Peugeot 308 na pierwszy rzut oka nie wyróżnia się z tłumu swych firmowych braci, to bliższa z nim znajomość prowadzi do jednoznacznych wniosków. Lata doświadczeń w konstruowaniu samochodów kompaktowych dają dobre, wymierne rezultaty.

Tekst i zdjęcia: Jakub Sandecki

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.